Wanneer ben ik, als student, starter op de woningmarkt?

Ik lees dat je starter bent wanneer je een zelfstandige woningruimte achter laat. Veel studentenhuisvestingverenigingen hebben ook zelfstandige woonruimtes, maar die kunnen alleen door studenten bewoond worden. Als je hier weer weg gaat kan de kamer dus niet door ieder ander bewoond worden, en wanneer je zelf geen student meer bent kun je er dus ook niet blijven wonen.

Woningcorporaties maken nogal eens verschil tussen starters en doorstromers, vandaar deze vraag. Ben je starter als je vertrekt uit zulk een zelfstandige kamer?
Ik bedoelde natuurlijk dat je starter bent wanneer je juist geen zelfstandige woonruimte achterlaat. Bedankt Inekez1 voor het opmerken van deze fout.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
tinus1969
4 jaar geleden
In het algemeen ben je starter als je geen zelfstandige woonruimte achterlaat. Lees verder de exacte voorwaarden op de sites van de woningcorporaties.

Antwoorden (1)

Dat verschilt per woningbouwvereniging. Meestal ben je doorstromer als je binnen het werkgebied van de woningbouw een lege huurwoning achterlaat. Dat kan ook een huurwoning zijn van een andere verhuurder dan de woningbouwvereniging. Soms zijn er aanvullende voorwaarden, bijvoorbeeld dat studentenwoningen of woningen speciaal voor andere doelgroepen (zorgwoningen bijvoorbeeld) niet meetellen. Soms zijn er ook juist ruimere begrippen, waarbij elke verhuurbare woning ergens in Nederland mee telt, dus ook ver buiten het werkgebied van de woningbouwvereniging.

"Ik lees dat je starter bent wanneer je een zelfstandige woningruimte achter laat."
Dat klopt niet, je bent just starter als je géén zelfstandige woonruimte achter laat. Je bent doorstromer als je wel een zelfstandige woonruimte achterlaat. Of jouw zelfstandige studentenwoning meetelt als zelfstandige woonruimte om te bepalen of je starter of doorstromer bent, zul je dus moeten navragen bij de woningbouwvereniging waar je je toekomstige woning wil gaan huren. Soms staat het ook expliciet op de website vermeld, ik weet niet om welke plaats en woningbouwvereniging het gaat, dus dat zul je zelf even moeten opzoeken.