Mag je op meerdere huurwoning adressen ingeschreven staan?

Graag wil ik voor de helft gaan samenwonen met mijn vriendin.

Ik woon dan 3 dagen per week in een gemeente, en 4 dagen in de andere gemeente. (Het zijn verschillende provincies, namelijk Zuid-Holland en Zeeland )

Kan ik dan op beide adressen ingeschreven staan en heeft dit invloed op eventuele inkomsten? Momenteel ontvang ik Zorgtoeslag, Studiefinanciering[lening] en een aanvullende beurs hiervan.
Bij beide huizen ben ik dan de medebewoner, niet de hoofdhuurder.
Ik ben 23 jaar.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
22.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat werkt niet zo
tinus1969
5 jaar geleden
Nee, dit kan niet. Je kunt maar op een adres ingeschreven staan.
Antoni
5 jaar geleden
Je zal één locatie moeten kiezen waar je je officieel inschrijft. Als je van de andere locatie de huur deels wil (blijven) meebetalen, kan dat door aan de huurder daar regelmatig een vast bedrag daarvoor te betalen.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Je moet je inschrijven op het adres waar je het meeste verblijft. Als je meer dagen/nachten bij je vriendin bent dan in je andere woning, moet je je daar inschrijven bij de gemeente. Je huidige inschrijfadres vervalt daarmee automatisch.

Het samenwonen heeft geen invloed op jouw recht op studiefinanciering en aanvullende beurs. Als je vriendin heel veel verdient en jullie worden toeslagpartners, dan kan het invloed hebben op jouw zorgtoeslag.
Als jij geen andere inkomsten hebt, of heel minimaal uit een bijbaantje, dan heeft dat ook geen invloed op de inkomsten van je vriendin. Je huidige medebewoner zal op zoek moeten naar een andere huisgenoot, of accepteren dat hij/zij nu de huur alleen moet betalen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo, Ik ga waarschijnlijk binnenkort medewoner worden van het huurhuis in Zeeland.
Wat gebeurd er dan met mijn huurwoning in Zuid-Holland? Daar woon ik nu samen met mijn moeder.
Inekez1
5 jaar geleden
Jouw moeder blijft gewoon in haar huurhuis wonen. Daar verandert niks aan.
Antoni
5 jaar geleden
Je zal één locatie moeten kiezen waar je je officieel inschrijft: het huis waar je het meest verblijft. Als je van de andere locatie de huur deels wil (blijven) meebetalen, kan dat door aan de huurder daar regelmatig een vast bedrag daarvoor te betalen.
tinus1969
5 jaar geleden
@tafeltjedekje, mbt 'Wat gebeurd er dan met mijn huurwoning in Zuid-Holland? Daar woon ik nu samen met mijn moeder.'
Ben jij de huurder, of is je moeder dat?