Kan ik mijn huisgenoot uit laten schrijven?

Ik woon samen met twee andere jongens in Amsterdam. We huren de woning via een woningcorporatie wat onderdeel is van en gemeente. Alleen wordt het wel verhuurd in de vrije sector.
Nu zit 1 huisgenoot financieel heel erg in de problemen. Hij kan de huur niet betalen en heeft bij ons zelfs allerlei schulden. Hij is nu al een maand lang bij zijn ouders gaan wonen en reageert niet meer op onze berichten. Zijn spullen staan nog wel bij ons en hij staat bij ons ingeschreven. Hij en ik staan ingeschreven als hoofdhuurders.

Het probleem is nu dat wij nog wel met de huur zitten.. ik heb een vriend die graag bij ons wilt wonen, maar ik moet daarvoor eerst de andere persoon uitschrijven, maar diegene weigert eraan mee te werken. Onlangs zijn oom wel gesproken en die gaf aan dat hij zich niet kan uitschrijven als hij nog geen nieuwe woonplek heeft en dat hij ingeschreven wil blijven staan voor een uitkering. Ik kreeg heel erg het idee dat ze op dat gebied misbruik maken van de situatie.

Nu vroeg ik mij af of er een manier is hoe wij hem uit kunnen laten schrijven, zodat we iemand anders in huis kunnen nemen?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een reden dat ik hem wil laten uitschrijven: Er komen regelmatig brieven binnen van schuldeisers. Ze staan wel op zijn naam, maar ik vind het niet prettig dat dit op mijn adres gebeurt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou wel eens uitkeringsfraude kunnen zijn, hij moet inschreven staan op het adres waar hij verblijft. (anders eventueel als dakloos) Als dat zo is, dan kan hij daar flinke problemen mee krijgen, mogelijk alles terugbetalen met een hoge boete erbij. Dat zou ik hem (via die oom) duidelijk maken. ps. ik zou ook de sloten vervangen.

Antwoorden (1)

Als hij net als jij op het huurcontract staat wordt dit vrij lastig.
Alleen blijft hij aansprakelijk net als jij voor eventuele huurschuld, omdat jullie samen hebben getekend.
Besef wel dat je voor de instanties gewoon "samen woont" ongeacht hoeveel personen er in jullie huis wonen.
Hem zomaar van het huurcontract krijgen is zeer moeilijk, zolang de huur gewoon betaald wordt gaat de verhuurder hier niet in mee.
Tenzij je een apart contract met je mede huurders hebt mbt het betalen van de maandelijkse lasten en hij zich hier niet aan houd.
Je kunt hem dus niet zomaar laten uitschrijven, hij moet eerst van het huurcontract af.
Wat de schuldeisers betreft zullen die op een gegeven moment een deurwaarder sturen en zo nodig beslag laten leggen op zijn spullen.
Zorg dat al jou spullen op jouw naam staan dan kan een deurwaarder daar niet aan komen.
Zet al zijn spullen in zijn kamer en laat deze dan aan de deurwaarder zien.
Tevens kun je dan het verhaal uitleggen en ze doorsturen naar het adres waar hij momenteel verblijft.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hi Mayhem, Bedankt voor je snelle antwoord. Hij staat inderdaad ook op het huurcontract.. de woningcorporatie is een onderdeel van gemeente Amsterdam. Ik lees op internet dat ik de gemeente kan vragen een onderzoek te starten om
Te kijken of hij echt niet meer bij ons woont. Stel dat uit dit onderzoek blijkt dat hij inderdaad niet meer bij ons woont en dat de gemeente hem uitschrijft, is er dan een mogelijkheid om wel het huurcontract te veranderen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Jerry.
De gemeente kan eventueel een onderzoek instellen maar jij zal dan met de nodige bewijzen moeten komen.
Zolang hij op het huurcontract staat is dit waarschijnlijk zeer moeilijk.
Had hij alleen ingeschreven gestaan en jij laat hem uitschrijven dan begint de gemeente vaak een onderzoek omdat je ergens ingeschreven moet staan in je gemeente voor eventuele uitkering/werk.
Daarbij duurt zo een onderzoek al gauw 3 maanden.
Je kunt eventueel je andere huisgenoten als getuigen meenemen om je verhaal te bevestigen.
Blijkt dat hij een uitkering of duo ontvangt als uitwonend en hij verblijft toch stiekem thuis is hij schuldig aan een vorm van oplichting.
Even een vraagje, komt al zijn post nog bij jullie of alleen de aanmaningen??? Hou dit even in de gaten. En haalt hij zijn post nog op??