Is mijn huisbaas verplicht renovatiewerk te verichten?

Goedeavond

Ik huur een huis particulier ,
Ik woon al 10 jaar op dit adres.
Ik heb de huisbaas gevraagt om wat nodige renovatie werk in het huis het renovatiewerk mag ik niet zelf ondernemen omdat er in het contract vast staat dat het huis gestoffeerd geleverd is .
maar opeens hebben ze moeite met mijn huisdieren die overlast zouden veroorzaken en kenbaar maken dat dat er in het contract staat dat huisdieren geen overlast mogen veroorzaken

Mijn vraag : is dit een manier om onder het renovatiewerk uit te komen en kan dat zomaar?

Groetjes D. Verbeek

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
jc54
6 jaar geleden
Wat versta je onder renovatiewerk? En wat mag je zelf niet doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De woningbouw wil geen overlast van huisdieren hebben tijdens de renovaties?
jc54
6 jaar geleden
@Animeworld123; Vraagsteller huurt particulier, dat is geen woningbouwvereniging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik mag bijv geen nieuwe vloer leggen (laminaat) of kozijnen vervangen die verrot zijn ,plafonds schilderen enz enz .
Maar hij doet het ook niet .

Antwoorden (1)

Ja en nee. Je stelt de vraag heel erg ruim, waardoor je mij heel veel vrijheid geeft om te antwoorden.

Ik ga het toch proberen. Je huurt incl stoffering, die stoffering is niet van jou. Jouw huurbaas kan dus bepalen dat je geen nieuwe laminaat mag leggen aangezien de huur van de stoffering gekoppeld is aan de huur van het woonhuis. Maar, je woont er al 10 jaar, dus kan best aannemelijk gemaakt worden dat de huidige vloerafwerking niet meer voldoet. Je zou dus zomaar in je gelijk kunnen staan als je je op het standpunt stelt dat deze vervangen moet worden.

Dan de onderhoudsgebreken. Je noemt een rot kozijn. Dat is een verantwoordelijkheid van de verhuurder. Indien hij deze weigert te vervangen kun je eventueel jezelf tot de huurcommissie richten en hen vragen een uitspraak te doen over tijdelijke huurverlaging.

In je huurcontract staat dat je geen huisdieren mag hebben, die heb je toch. Toevallig heb je die al een tijdje en nog toevalliger is er nu opeens overlast. Je hebt huurbescherming dus je huurbaas kan je niet zomaar op straat zetten. Toch zijn dit wel signalen dat hij je liever ziet gaan dan komen, dus maak zelf de afweging wat je hiermee wilt. Je kan het hoog opspelen richting huurcommissie met huurverlagingen etc, maar reken er dan ook op dat je geen prettig contact meer hebt.

Zoals altijd in het leven gaan dingen een stuk makkelijker in goed overleg. Probeer eens een goed gesprek aan te gaan en kijk eens of je er uit kan komen met hem.

Mogelijk heeft je verhuurder verkoopplannen en komt diens gedrag daar uit voort, immers als jij weg gaat dan kan hij renoveren en verkopen.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel. Ik ben deskundig op het gebied van huurrecht en vastgoed.