samenwonen in 2 sociale huurwoningen, mag dat?

Mijn overbuurvrouw woont al 4 jaar elders samen met haar vriend en bezoekt haar prachtige huurhuis in onze straat met voor- en achtertuin alleen voor post en onderhoud door de woningbouwvereniging. Vaak hoor je hier het ongenoegen van mensen die dolgraag deze prachtige sociale huurwoning zouden willen bewonen. En die zien dat deze gewoon wordt aangehouden omdat het kan. Met huursubsisie. Daarop aangesproken zegt de buurvrouw in kwestie dat ze niks verkeerds doet. Ze had indertijd een urgentieverklaring voor het huis wegens psychische klachten. Maar mag je dan zo'n prachtig huis 4 jaar lang ongebruikt laten staan? Is dat juridisch geoorloofd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Goeie vraag De buurvrouw zegt dat ze niets verkeerds doet? Nou, daar verschillen de meningen wel over. Dit is niet netjes als het al 4 jaar duurt. Maar mag het juridisch? en is het geoorloofd om heel veel mensen die al jaren wachten op een huis zo te laten wachten? Misschien zou buurvrouw een 2-kamer of zelfs studio kunnen aanhouden (op medische gronden urgentieverklaring of niet) en haar prachtige woning aan anderen verhuurd kunnen worden. Buurvrouw is minstens niet sociaal bezig en ook nog met huursubsidie. Het is een goede vraag.
Ik weet het antwoord hierop niet. Wel weet ik dat als buurvrouw een uitkering krijgt, zij zeker minder zou krijgen omdat ze nu dus samenwoont. En dát mag niet.
Huursubsidie is onterecht, op deze manier, denk ik. Ben benieuwd, ik volg,
tinus1969
6 jaar geleden
Bel de woningverhuurder eens, en de sociale dienst. Die zijn zeer geïnteresseerd in dit soort fraude.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huurtoeslag mag niet, want:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag-2017/voorwaarden-2017/
"U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres."
En dan verder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adres_(woonplaats)
Indien iemand in een bepaalde periode op twee of meer adressen verblijft, kijkt men naar het adres waar iemand gedurende een bepaalde periode het meest zal verblijven. Op dat adres moet diegene zich dan laten inschrijven.

Antwoorden (1)

Vaak staat letterlijk in het huurcontract dat de woning daadwerkelijk bewoond moet worden door de persoon die als hoofdhuurder op het contract staat. Onderverhuren of niet bewonen is dan dus nadrukkelijk niet toegestaan. Uiteraard is het niet meteen een probleem als mensen eerst eens een half jaar willen proberen of hun relatie bestand is tegen samenwonen, voordat ze hun huurhuis opzeggen. Maar langdurig (jaren) zo'n situatie aanhouden is niet de bedoeling.

In 2011 is er een vergelijkbare zaak in Arnhem geweest. Daar stond niet in het huurcontract dat de woning bewoond moest worden, maar omdat het om een schaarse sociale huurwoning ging heeft de rechter daar toch beslist dat de woningbouwvereniging het huurcontract mocht ontbinden en de woning aan iemand anders mocht verhuren.

Als je weet welke woningbouwvereniging de woning verhuurt, dan kun je de situatie daar melden. Het is dan aan hun om uit te zoeken en aan te tonen of er daadwerkelijk sprake is van langdurig niet-gebruik en welke actie ze daarop willen ondernemen. Veel woningbouwverenigingen hebben op de website een speciaal formulier om dergelijke zaken (woonfraude) te melden. De buurvrouw hoeft niet te weten wie de melding heeft gedaan. Je hoeft je daarover ook niet schuldig te voelen. Als de situatie toch niet zo erg is, zal er voor de buurvrouw niets veranderen. Als ook de woningbouwvereniging vindt dat dit niet kan, dan maak je dus andere mensen (je toekomstige buren) heel blij.

Voor de buurvrouw en haar partner is het dan wel te hopen dat ze niet beiden een bijstandsuitkering ontvangen en ook nog aangepakt worden voor uitkeringsfraude.