Mijn onderhuurder heeft 3 maanden betalingsachterstand. Iemand tips over hoe ik dit geld alsnog terug kan krijgen?

We hebben niet zwart op wit staan dat hij onderhuurder is (mocht niet van de huisbaas), maar hij heeft wel een huurcontract voor zijn studiefinanciering. Meerdere malen telefonisch contact met hem gehad en, sinds ik weer terug ben in Nederland, ook face to face. Hij blijft echter liegen over het terugbetalen. Hij zit sinds 1 februari officieel in de kamer, waar nog steeds meubels van mij instaan die hij wil overnemen. Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste op kan lossen? Juridisch gezien kan ik niks, maar bijvoorbeeld zijn kamer leeghalen of een schuldverklaring laten tekenen? Dank voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mocht er niet van de huisbaas?
een geen contract, of mocht je helemaal niet verhuren?

Antwoorden (6)

Ga een met een paar vrienden bij hem langs en ga een goed gesprek aan. Stel daarna een ultimatum. Betalen of per direct uit de kamer gezet worden.

Liegende mensen zijn helaas vaak niet vatbaar voor redelijke argumenten.

Pas trouwens wel op dat je geen bedreigingen in juridische zin uit. Daarmee zit je alleen jezelf en je vrienden maar dwars.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies wat ik ook zou doen. Alleen eerst kijken wat er precies in het contract staat dat je met hem hebt. (toevallig een proeftijd van één maand zou ideaal zijn) "Een paar vrienden" moet je wel alleen zien als getuigen, niet als knokploeg, hoewel het natuurlijk lekkerder voelt als je zekerheid hebt.
Niet met alleen maar mannen gaan komt een stuk vriendelijker over.
Ander slot op de deur, het blijft jouw'n huis toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft wel een huurcontract voor zijn studiefinanciering. Wat bedoel je nu precies; heb je wel of niet een contract met hem gesloten.
Als je geen schriftelijke overeenkomst hebt afgesloten wordt het een moeilijke zo niet onmogelijke gang om je geld te innen.
Ik zou hem voor de keus stellen; of betalen of het huis verlaten. Je eigen spullen kun je natuurlijk rustig uit zijn (louw) kamer halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je evt een andere huurder kunt krijgen vraag ik me af of je de stress wel wilt, EN de tijd loopt door, je zou evt wél een andere betalende huurder kunnen hebben.

dus dan is die tip over die vrienden die meekomen wel goed, en bij niet betalen gewoon eruit zetten, 3 maanden is wel zonde maar het is gelukkig niet 2 jaar of zo.

Schuldverklaring lijkt ok maar wie garandeert je dat je het geld krijgt?

Als laatste optie: probeer of je een boete kunt instellen voor elke dag die het langer duurt EN zit hem 3x per dag op de lip, kan me voorstellen dat hij dat zat wordt, maar....

lijkt me wel een type die opeens met de noorderzon is vertrokken en als je pech hebt, MET je meubels
13 jaar geleden
Kamer leeghalen kan, maar dan doet hij aangifte van diefstal. En komt de huisbaas erachter dat je onderverhuurd hebt. Dus een andere aanpak. Met meer mensen (dwingen)duidelijk maken dat ie moet betalen is dwang. Dus werkt vaak niet.
M.i. Heb je je les geleerd. Een dure les.

Tip: probeer het onderling op te lossen, wellicht zijn ouders informeren dat hij niet betaalt. Soms kunnen de ouders hun kind sommeren te betalen. Of ze hebben de @&€@& aan jou. Dus heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: jij mag niet onderverhuren! Voor wat betreft de studiefinanciering bedoel je dat jullie een huurcontract in elkaar geknutseld hebben zodat hij studiefinanciering kan krijgen? Weer een overtreding dus omdat wederom jij geen eigenaar bent. De onderhuurder zit niet sinds 1 februari officieel in de kamer want hij is n.l. officieel geen huurder, daar ga je weer de fout in. Ik adviseer je om zijn spullen eruit te halen en andere sloten op de deur te plaatsen en daarna nooit meer aan onderhuur te beginnen.