Mag een (nieuwe) verhuurder de huurprijs ineens verhogen tot op het punten nivo?

Stel je huurt tegen een relatief hele lage huur een woning ( geen vrije sector) . Mag de verhuurder dan punten* gaan tellen (voor wat er precies verhuurt wordt) en de huur tot het maximale ineens verhogen of moet hij zich aan de jaarlijkse wettelijk verhoging houden hoe scheef de huurprijs ook is?

En als de woning verkocht wordt mag de nieuwe verhuurder dat dan doen?

Hoewel ik vermoed dat een verhuurder dat niet mag, ben ik er niet zeker van. Want als er sprake is van woningverbetering mag de huur wel worden verhoogd, terwijl de reden voor verhoging dan toch hetzelfde is...meer waar voor je geld.

*https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/

6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Nee dat mag niet. Het vigerende huurcontract gaat mee over met de bijbehorende rechten en plichten.

Het staat de verhuurder vrij u een nieuw huurcontract aan te bieden en het staat u vrij dit te tekenen, maar eenzijdig de huur opkrikken tot boven de maximale jaarlijkse verhoging is niet toegestaan.

Mocht je hulp nodig hebben stuur me maar een pb, help je graag op weg.

Toegevoegd na 48 seconden:
ps bij woningverbetering diende huurder vooraf toestemming te geven voor de nieuwe huurprijs.