Huur voor bepaalde tijd van minimaal 1 tot maximaal 3 jaar, mag dat?

Ik heb een contract getekend vanaf 1 jan 2017 tot sowieso 31 dec 2017. Nu staat er in het contract dat het contract maximaal 3 jaar is en we daarna de woning moeten verlaten. Is dit rechtsgeldig? Ik lees overal dat er aan tijdelijke huurcontracten voor een zelfstandige woonruimte strenge voorwaarden aan zijn verbonden en dat het max. voor 2 jaar mag. dit is 3 jaar.. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je hebt het getekend, dan ben je er toch mee akkoord gegaan?
Antoni
7 jaar geleden
@Theo15, een contract moet ook rechtsgeldig zijn. Als twee partijen een contract ondertekenen waarin zaken staan die wettelijk gezien niet mogen, dan is (een deel van) het contract ongeldig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3 jaar mag niet bij een zelfstandige woonruimte. Overigens is het eerste contract voor 1 jaar, dus als je daarna blijft huren is de opzeggingsgrond voor de verhuurder niet meer van toepassing, het eerste contract is namelijk al voorbij. Hij zou wel het contract tegen het einde van het eerste jaar kunnen opzeggen. Bij onzelfstandige woonruimte is dit wel mogelijk (tot 5 jaar), weet je zeker dat je een zelfstandige woonruimte hebt? Dan heb je geen reden tot zorg. Neem wel vast een rechtsbijstandverzekering. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-een-zelfstandige-woning-en-wat-is-een-onzelfstandige-woning

Antwoorden (1)

De algemene regel is maximaal 2 jaar, maar er zijn allerlei uitzonderingen. Bijvoorbeeld in geval van verhuur volgens de leegstandswet of de zogenaamde 'diplomatenclausule'.
Als er sprake is van een vorm van tijdelijke verhuur waarvoor een vergunning van de gemeente nodig is (zoals bij leegstandswet) dan geldt er een maximale termijn voor de vergunning, bijvoorbeeld 5 jaar. In die 5 jaar kan al 2 jaar aan een eerdere huurder zijn verhuurd, waardoor voor jou nog max. 3 jaar zou overblijven.

In de link een hele rij van mogelijke situaties en bijbehorende bepalingen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn god, wat een wirwar aan regeltjes, ook op dit vlak!
In Den Haag zouden ze de werking van het ‘vlakgummetje’ opnieuw moeten ontdekken! ;)