Wat komt er behalve de huur van een huis of appartement nog allemaal bij kijken?

Als je een huis of een appartement huurt, wat komt er naast de huur nog bij kijken? Hoe weet je hoe veel je kwijt bent met het totale plaatje? (als dit niet te beantwoorden is, misschien een beetje een algemeen beeld geven. Gemiddeld genomen). Dus, hoe weet je van te voren dat het betaalbaar is, als je niet weet hoeveel je moet betalen voor licht/gas/water etc...?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gemeentelijke heffingen (riool, afval) + Waterschapslasten (zuiveringsheffing) + vastrecht Gas,Elektra, Water + Transportkosten energie + Leveringskosten energie + Abonementen (telefoon, tv. Internet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk even op de site van het Nibud.
Staan ook allerlei tips op. Bronnen:
- www.nibud.nl

Antwoorden (2)

Bij het huren van een appartement heb je ook nog gezamenlijke schoonmaakkosten, buitenverlichting, glasverzekering eventueel ook nog een collectieve rioolontstoppings verzekering. Vraag het anders een aan de woningbouwvereniging of een huidige bewoner.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er komt veel meer bij kijken dan je zou denken, bijvoorbeeld:

Verzekeringen: Inboedelverzekering, glasverzekering [vaak bij de huur inbegrepen] en WA verzekering

Huren: inschrijfgeld/administratiekosten [eenmalig], servicekosten [maandelijks] , extra verzekeringen,
Gemeentelijke heffingen, gemeentelijke belasting [rioolrecht, afval, milieuheffing]
gas&licht, water, internet, tv/telefoon,

>>kluskosten! een huurhuis kiezen ipv kopen prima, maar je zult ook willen opknappen/klussen... en die kosten kun je zelf bepalen/in de hand houden, maar vallen altijd tegen.

>>Denk ook aan initiële kosten, zoals het aanschaffen van je eigen wasmachine, koelkast, fornuis en kookgerei ... [als je nu op eigen benen gaat staan]

http://www.ikwilhuren.nl/huis-huren-en-de-kosten/
http://www.wijzeringeldzaken.nl/Huren/checklist-huren-of-kopen/