Ik erf met 2 zussen een huis er zijn 3 meningen, hoe kan ik het kopen?

Ik erf samen met 2 zussen een huis. 3 makelaars hebben de minimale waarde vastgesteld van ongeveer 225.000. Ik wil dit kopen tegen deze prijs, 1 zus wil het eerst verkopen tegen een “je weet maar nooit prijs” van 275.000 en 1 zus heeft niet echt een mening. Er is geen gunning onderling. Kan de zus die het meeste wil haar zin doordrijven? Wat zijn mijn mogelijkheden als ik het echt graag wil hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, de ene zus heeft niet meer stemrecht dan de andere zussen, het is jullie eigen keuze hoever jullie haar laten gaan.

De kwestie gunning ontbreekt hoor ik. Is er een mogelijkheid dat er een optieconstructie verstrekt wordt aan je? Een soort recht van eerste koop? Dan kun je de woning in de verkoop zetten. Zodra er iemand een bod doet, krijg jij de mogelijkheid om voor de uitonderhandelde prijs te kopen. Zo kom je aan de wens tegemoet van de 'je weet maar nooit-zus'. Anderzijds bindt je jezelf nog niet aan te hoge absurde prijzen.

Zo kan de woning uiteindelijk verkocht worden tegen een prijs die in de huidige markt gerealiseerd kan worden. Iedereen tevreden lijkt me.

Een andere minder charmante optie is er ook, maar probeer eerst dit eens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar zal geen NVM makelaar aan mee willen werken. Mag niet volgens hun protocol. Tevens is dit niet fair voor de potentiele koper. Die komt kijken, neemt vrij er voor, zit met deskundigen te praten over de mogelijkheden en dan komt zus 2 even voor je neus het huis wegkapen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jawel hoor, dit mag gewoon. Hij mag er geen koehandel van maken, maar in geval zoals ik voorstel moet wel kenbaar gemaakt worden dat er een optie rust op het huis door de makelaar bij bezichtigingen, of voordat er wordt aangevangen met onderhandeingen. Bron: ik ben zelf makelaar geweest op diverse NVM kantoren.
ronron1212
8 jaar geleden
Als er een optie tot koop ligt kan er niet geboden worden door een ander.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom noem ik het ook een optie(achtige)constructie/een soort recht van eerste koop en geen optie. Een beetje om een beeld te schetsen van de manier van denken in oplossingen waar ik aan denk die we in de praktijk regelmatig hebben toegepast. Overigens hoeven we er geen label op te plakken qua naam, want koopster is mede-eigenaar en kan elk bod van een derde afslaan, waardoor de koop niet kan doorgaan. Uiteindelijk kan men besluiten zelf te kopen voor de hoogst geboden prijs. Iedereen wint dan er iets mee, behalve een eventuele gepasseerde potentiële koper.
ronron1212
8 jaar geleden
redelijk bedrog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag je vinden, maar het is gewoon een gangbare werkwijze die cfm de regels van de NVM verloopt. Je bent transparant naar kopers en maakt er geen koehandel van. Dat mag je bedrog vinden, maar er is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probeer eerst dit maar. Mocht je daar niet uit komen, dan stuur me een pb, dan leg ik je uit hoe het ook kan (wederom legaal).

Andere antwoorden (1)

Wat Cryofiel in de reactie zet door te flirten met het huis kan een goede optie zijn om de werkelijke(of sentimentele waarde) van een huis te bepalen, maarrrrr dit spelletje kent een donkere zijde namelijk dat je zus een zogenaamde koop kan arrangeren met stromannen/vrouwen die dicht in de buurt komt voor wat zij voor het huis wil vangen.

Je kunt ook aan de zus vragen voor welk bedrag zij het in de markt wilt zetten, als dit de 'je weet maar nooit prijs' is van €275.000 dan spreek je met haar af dat je het huis voor een jaar in de verkoop zet, en als het dan niet verkocht is voor de 'je weet maar nooit prijs' jij het voor de de afgesproken prijs waar de 3 onafhankelijke makelaars het op hadden geschat kunt kopen. En stel dat er iemand komt die de 'je weet maar nooit prijs' wil betalen, dan financier je toch €200.500 en koop je het voor €275.500? Hypotheekrente is laag, je hebt een onderpand met overwaarde dus geen bank zal je die hypotheek weigeren....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
de drie erfgenamen moeten het wel eens zijn en hoe kom je erbij dat hij wel een hypotheek kan nemen hoe bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nouja, de ene zus heeft geen mening wat er met het huis gebeurd, dus die kan het niets schelen... Hij moet toch een hypotheek nemen om die zussen elk een deel te kunnen betalen? Dus 225.000/3=75.000 pp Hij moet dus 2x75.000+(50.500 voor als de prijs toch 275.000 wordt) financieren, dat doe je toch met een hypotheek?
ronron1212
8 jaar geleden
Hij moet niets ze zullen het moeten oplossen.