Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een koophuis bewonen?

Stel dat iemand een hypotheek aan het afbetalen is voor een koophuis, maar er niemand ingeschreven staat in het huis, is dat toegestaan? (Ik heb al eerder een soortgelijke vraag gesteld maar had me vergist, we hebben geen huur- maar een koophuis).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Niemand verplicht je om in je eigen koophuis te wonen. Ik ken er heel wat die al jaren leegstaan omdat de eigenaar een nieuwe woning heeft en de oude niet kan verkopen. Zo lang de bank zijn rente en aflossing maar ontvangt zal niemand daar moeilijk over doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
redhouse
9 jaar geleden
Denk aan de rente aftrek!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb niet willen suggereren dat het voordelig is om niet in je eigen koophuis te wonen.
Hypotheekrenteaftrek geldt alleen in de periode van maximaal 3 jaar (+ jaar van vertrek) De woning moet leeg en te koop staan, dus niet verhuurd. Na de 3 jaren gaat de woning naar Box 3. Ook dan is er geen plicht om in het huis te wonen. Maar de te betalen hypotheekrente is niet langer aftrekbaar. Verhuren komt dan eerder in beeld. De huuropbrengsten zijn belastingvrij als de woning in Box 3 valt.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
Er kunnen vanuit de gemeente verordeningen gelden met betrekking tot tweede woningen. Dit zal met name gelden voor gemeenten die populair zijn als vakantiebestemming. Deze gemeenten zien met lede ogen aan hoe het complete woningbestand in rap tempo wordt opgekocht door toeristen met als gevolg leegstand buiten het toeristenseizoen, hetgeen de stad doet verloederen. ( http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Veere/61610/61610_1.html ).
Dergelijke verordeningen kunnen ook gelden in steden die kampen met woningtekorten en kraker problematiek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent niet verplicht in je koophuis te wonen, maar denk eraan dat je misschien niet alles verzekerd krijgt bij inbraak of brand. Leegstand wordt bij veel verzekeringen gezien als een risicoverzwarend aspect en is dan niet op een 'standaard'
opstalverzekering gedekt. U dient hiervoor dus een aparte verzekering te sluiten. Ook bij verhuur van een koopwoning zitten er haken en ogen aan uw verzekeringen. Check dus uw polissen, of vraag het na bij uw verzekeraar in deze gevallen.
Voorbeelden in de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding