Mag ik mijn eigen huis verhuren ?

Ik bezit een woning zonder hypotheek. Mag ik deze verhuren ? Ik lees vaak over leegstandswet en dergelijke dus snap er niks meer van. Terwijl ik toch heel veel pandjesbazen een woonhuis ziet verhuren. Wie kan mij meer vertellen omtrent de regels.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
via leegstandswet heb je een vergunning nodig:
http://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/Dossier-tijdelijke-verhuur/ Pandjesbazen hebben vaak ook een hypotheek/lening, maar dan een zakelijke en dan zijn de voorwaarden net iets anders en de rente meestal wat hoger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht ook dat het vrij simpel was @Jackd, tot ik pas geleden de Radar uitzending zag waaruit (tot mijn grote verbazing) bleek dat het helaas niet altijd zo simpel is. http://www.radartv.nl/uitzending/vorige-uitzending/aflevering/02-03-2015/leegstandvergunningen-lopen-af/ Meer info:
''VEH waarschuwt huiseigenaren die huis verhuren''
>> https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2015/572652-tijdelijke-verhuur/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat specifiek over de Leegstandwet, bedoelt voor tijdelijk verhuur tijdens verkoop.
Als je na 5 jaar je huis nog niet verkocht hebt, dan vraag je teveel.

Antwoorden (2)

Ja hoor, als het van jou is mag je ermee doen wat je wilt (binnen bepaalde grenzen) maar verhuren is er daar zeker één van!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) Helemaal juist.
Vooral door de toevoeging "zonder hypotheek", want de bank maakt vaak een voorbehoud bij hypotheekverstrekking dat verhuur niet is toegestaan. Niet dat ze dat komen controleren....
De leegstandswet staat los van het feit of je mag verhuren. iedereen die een eigen woning heeft mag deze verhuren.

Als je opteert voor verhuur via de leegstandswet dan heb je bepaalde vrijheden als verhuurder, zo ben je niet of minder gebonden aan huurdersbescherming, dat is dan ook gelijk de reden waarom hiervoor een vergunning nodig is.