Hoe een woning vinden in een andere gemeente zonder inkomen of uitkering?

Op dit moment woon ik samen zonder getrouwd te zijn en zonder samenlevingscontract. Ik heb besloten uit elkaar te gaan. Ik woon dus nog bij hem in in een andere gemeente dan waar ik naartoe wil verhuizen.

Ik sta een aantal jaar ingeschreven als woning zoekende bij de gemeente waar ik naartoe wil verhuizen. Ik heb geen baan in die gemeente. Geen eigen vermogen en geen bijstandsuitkering.
Ik heb contact gehad met de woningbouwvereniging en zeiden dat je met een inkomen van €0,00 een woning toegewezen kan krijgen.

Om een bijstandsuitkering aan te vragen moet ik een vaste woon en verblijfplaats in dezelfde gemeente te hebben?
Hoe zit het als ik alleen tijdeljke baantjes kan vinden of 0 urencontract heb want dan heb ik geen stabiele inkomsten?
Waar heb ik recht op?
In principe ben ik dan dak en thuisloos/failliet.
Hoe pak ik dit aan?
Ik ben absoluut niet opzoek naar een daklozenopvang/begeleid wonen o.i.d.
Kan iemand me uitleggen hoe ik in godsnaam een nieuw bestaan kan opbouwen?
Alvast bedankt voor de informatie/raad

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag ik vragen waarom je op dit moment geen inkomen hebt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Rabelais
Waarschijnlijk omdat ze (op dit moment !) nog bij haar man inwoont. Het gezamenlijke inkomen kan dan zo hoog zijn dat er geen recht op bijstand is.
Dat verandert natuurlijk wanneer ze op zichzelf gaat wonen, maar er is nog geen nieuwe woonplek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewieze[...]
Duhh... had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken... dank. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat er in de omgeving waar ik nu woon geen banen zijn.(dorp) Of werk voor een paar weken of op basis van 0 uren dus geen urengarantie. Tevens heb ik geen rijbewijs en dat bemoeilijkt de situatie nog meer. Meestal krijg ik geen km vergoeding terwijl ik met het OV reis. Ook verdwijnt er in het OV vanuit dit dorp het vervoer van dorp naar stad. Dubbel moeilijk dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Dinges0321
Lastige situatie inderdaad...
Ik kan je sowieso aanraden even contact op te nemen met de gemeente waar je naartoe wenst te verhuizen.
Voor een bijstandsuitkering dien je inderdaad in de betreffende gemeente ingeschreven te staan op een bast woonadres, dus dat laatste zal je als eerste moeten zien te regelen. Je kan aannemelijk maken dat je een bijstandsuitkering toegewezen zal krijgen, dus een woningbouwvereniging zal je mijns inziens gewoon een woning toe kunnen wijzen.
Ik zou zo snel mogelijk een urgentieverklaring aanvragen om wachtlijsten te omzeilen.
Of deze wordt toegewezen is echter de vraag. Als ik het vragenformulier voor een indicatie invul, gebaseerd op jouw situatie, krijg ik de melding dat ik niet in aanmerking kom... dit verbaast me nogal...
http://www.suwr.nl/index.php?urgentie Neem anders even contact op met een woningbouwvereniging uit die gemeente om te vragen of je wellicht alsnog voor urgentie in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als enige kan ik extra inschrijfduur aanvragen met de hoop dat mn inschrijftijd met 1-2 jaar verlengd wordt. Inderdaad het verbaast mij ook... Mijn enigste optie is om bij mijn oma te wonen die al een weduwen uitkering en huurtoeslag enzovoorts en weet niet wat allemaal nog meer. En dan zit ik alsnog in hetzelfde schuitje dat ik geen of een heel lage uitkering krijg. Niemand kan me helpen denk ik. De adviezen zijn goed bedoeld hoor. Hoop dat iemand met een briljant idee komt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn voor dakloze plaatsen waar je een postadres kunt hebben. Ik weet niet of je iets aan een postadres hebt, zonder dat je er kunt wonen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de onderstaande link staat wat je kunt doen om een bijstandsuitkering aan te vragen als je thuisloos bent. Je zou je dus uit kunnen schrijven waar je nu woont en dan inschrijven als thuisloze in de nieuwe gemeente waar je wilt gaan wonen. En dan de bijstanduitkering aanvragen. Ondertussen ergens "logeren" of een kamertje onderhuren. Tot je een uitkering of baan hebt en een woning. Je moet ergens beginnen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=8
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kamer huren bij je Oma. In die situatie (als je kunt bewijzen dat je huurt en/of kostgeld betaalt) heb je recht op bijstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Van welk geld moet ze die huur/dat kostgeld betalen dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, Oma's zijn vaak heel inventief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Hahaha, dat is waar. ;)
Maar lees ik nu tussen de regels door dat je aanstuurt op fraude...?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, in dit geval zie ik het anders :))
Soms mag een burger een wet een beetje opzij zetten als het om de minimale grondrechten en existentie gaat. Iedereen heeft het recht een bestaan op te bouwen. Deze vragenstelsters zit op de nullijn.
Wetten zijn er om ons te beschermen tegen de willekeur van de overheid, niet om de overheid een dienst te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Ja dus. ;)
Ik ben het overigens volkomen met je eens hoor.
De uitdrukking 'nood breekt de wet' is niet uit het niets ontstaan. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, let wel ik zal nooit goedkeuren dat iemand met een inkomen ook bijstand int, of als zou blijken dat vragenstelster een flink bedrag achter de hand heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Overbodige uitleg, maar ik snap wel dat je het doet. En ook daar kan ik me volledig in vinden. :)

Antwoorden (2)

Je moet eerst zorgen dat je inkomsten krijgt. Je hebt i.i.g. recht op een Bijstandsuitkering van de Gemeente waar je nu ingeschreven staat. Je moet je eerst inschrijven als werkzoekende bij het UWV:

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/home

Daarna kan je online een bijstandsuitkering aanvragen. De Gemeente zal dan contact met je opnemen. Dit alles kan best zijn in de Gemeente waar je ex ook woont en ga er vanuit dat je de eerste 2 maanden nog geen uitkering hebt. Heb je eenmaal je uitkering dan kan je een huis toegewezen krijgen in de Gemeente waar je ingeschreven staat. Pas nadat je je eigen huis hebt kan je verhuizen naar de Gemeente van keuze en de uitkering wordt dan meegenomen.

Heleboel invulwerk en stress, veel sterkte!

(je kan natuurlijk altijd beter gaan werken, watdanook, dan heb je geld en ook gaan de dagen dan wat sneller!).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij is verteld dat ik geen enkel recht heb op bijstand in de gemeente waar ik nu woon omdat ze mij en mijn ex beschouwen als gehuwd. Hij heeft een koophuis dus vermogen en een bruto inkomen van ongeveer €3300. Echt triest deze situatie waar ik in zit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik sta niet ingeschreven als woningzoekende in dezelfde gemeente van mn ex
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms heeft men bij samenwoning geen recht meer op bijstand, soms heeft men recht op een lagere uitkering.
Het kan ook zijn dat je geen recht hebt op welke uitkering dan ook, omdat je waarschijnlijk niet bent ingeschreven als werkzoekende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad dat laatste. Gezien t inkomen van mijn ex. Of ik ingeschreven sta als werkzoekende heeft daar niks mee te maken en is dan ook niet van toepassing. Ze kijken puur naar zijn loon/bezit/vermogen. Helaas
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je moet dus zorgen dat je dan eerst een andere woning betrekt dan die van je ex; dus bij een kennis/familie in de Gemeente waar je ingeschreven staat. Dan kan je aantoonbaar scheiding van bed en tafel bewijzen. Dan uitkering aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vragensteller is niet getrouwd, heeft ook geen samenlevingscontract.
Scheiding van tafel en bed is dus niet mogelijk.
Zij voert momenteel een gezamenlijke huishouding. In deze situatie wordt Dinges alleen bijstandsgerechtigd als zij een kamer huurt, hetzij in de huidige woning of ergens anders. Dat moet wel bewezen worden via een schriftelijke huur of kostgeldovereenkomst, via overmaken van huur of het kostgeld per bank.
+ de Plus is van mij, wegens advies zo snel mogelijk werk zoeken.
Alles aannemen, ook al is het je beroep niet.
Bij veel sociale huurwoningen mag je niet teveel verdienen. Ze kunnen je niet weigeren als je nog geen inkomen hebt. Ga eerst langs bij de betreffende gemeente. Soms kunnen ze na een intake al garant staan voor bijvoorbeeld de eerste huur die je moet betalen.