Sociale huur waarom ib60 formulier en recente loonstrookjes?

Waarom moet je een ib60 formulier en recente loonstrookjes en laatste jaaropgave 2014 kunnen laten zien? En het ib60 formulier is dan van 2013. Kijken ze nu naar je loon wat je in 2013, 2014 of 2015 hebt verdiend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in welke situatie? ga je nieuw huren, of ben je een zittende huurder?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ga nieuw huren, voor het eerst bij sociale woningbouw
redhouse
9 jaar geleden
Er is een grens van 34000 euro , verdien je meer heb je geen recht op een sociale woning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook boven de 34.000 euro mag je sociaal huren, het is alleen wat moeilijker (meer kandidaten en minder woningen). Lastige Europese regelgeving die te weinig rekening houdt met Nederlandse omstandigheden.

Antwoorden (1)

Het waarom is duidelijk, sinds 2011 mag ivm Europese regelgeving niet meer verhuurd worden aan mensen met een te hoog inkomen. Hiervoor heb je het IB60 formulier nodig of het IBRO. Dit is obv uw IB aangiften van vorig jaar of vorige jaren.

Middels dit formulier kan men bepalen of je in aanmerking komt voor de woning.

De loonstrookjes gebruikt men om te toetsen of je inkomen nu hoog genoeg is. Hoewel men formeel niet zou mogen afwijzen als uw inkomen TE hoog zou zijn NU.

Dus middels de IB60 kijken ze naar 2013 met uw strookjes van nu kijken ze naar 2014/2015.

Welkom in Europa, dit is een groot probleem voor de doorstroming terwijl het eigenlijk de oplossing zou moeten zijn. Door de relatief hoge huizenprijzen is dit in Nederland een probleem.