ik wil mijn woning verhuren. in het reglement van de vve staat dat je het niet als kamerverhuurbedrijf mag exploiteren, mag ik het wel verhuren?

de tekst in de splitsingsakte is als volgt:" Voorts is het niet toegestaan de privé gedeelten te exploiteren als pension- of
kamerverhuurbedrijf." in dit nu van toepassing op een bedrijfsmatige onderneming of ook op een particulier die zijn woning (tijdelijk) verhuurt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Check ook wat je hypotheekverstrekker er van vindt, die keurt het vaak niet goed als je je huis commercieel wil verhuren. Tijdelijk kan wel, maar dan moet je wel zorgen dat je in je huurcontract op een wettelijk toegestane manier verwerkt dat de huur tijdelijk is en dat de huurder niet onder huurbescherming valt. En dat is nog best lastig, ook al is de huurder het er vooraf mee eens: hij heeft in bijna alle gevallen recht op huurbescherming. Uitzondering: als je tijdelijk naar het buitenland gaat. 15 jaar geleden heette dat een diplomatenclausule, ik weet niet hoe dat nu heet. Het stikt ook van de bureautjes die het graag voor je willen regelen, tegen flinke onkostenvergoeding.

Het beste antwoord

Hiermee wordt bedoeld dat je bijvoorbeeld jouw 4 kamer- appartement niet aan vier verschillende mensen mag verhuren ; tegelijkertijd. Dus wel aan een gezin van 4 maar niet 4 kamers aan 4 verschillende mensen. Een gezin telt als een huurder, maar wel een gezin van xx personen.

Als je het bedrijfsmatig exploiteert ga je tegen de regels in. Als je het verhuurt omdat je bijvoorbeeld een jaar naar het buitenland vertrekt [om wat voor reden dan ook - vakantie - werk?] dan ligt dat heel anders.