Wanneer je een huurcontract hebt voor het hele huis en niet ''per kamer'' maar wel voorzieningen deelt is dit dan toch een onzelfstandige woonruimte ?

Met huurcontract voor het hele huis bedoel ik :
Ik huur samen met een huisgenoot een appartement van 3 kamers, hierin hebben we beide ons eigen slaapkamer en woonkamer /keuken/badkamer delen we. Maar we tekenen beiden voor het ''totale bedrag'' dus wanneer een van ons weggaat is de ander verantwoordelijk voor het vinden van een ander of zegt ook mee op of betaalt alleen voor het totaalbedrag.

Toegevoegd na 52 minuten:
Beste Crea,
De definitie van zelfstandige woning is mij bekend en die kon ik ook heel eenvoudig vinden via google. Ik zoek echt naar iemand met verstand van deze zaken.
of in dit geval, wanneer de contract-constructie zodanig is dat je voor het hele huis tekent (beide) ipv alleen voor je kamer + gezamelijke ruimte, er sprake is van zelfstandige of onzelfstandige bewoning ?

Toegevoegd na 20 uur:
Beste Wijnstijn,
Als er ondanks de wat vreemde constructie een clausule wordt opgenomen in het contract waarin staat dat ik een echt eigen prive ruimte huur heb, en daarnaast de keuken en toilet deel. Is het dan onzelfstandig ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Je hebt een zelfstandige woning als je een eigen opgang en toegang hebt, dus een voordeur met slot. En geen facaliteiten deelt.
In jullie geval hebben jullie geen zelfstandige woning.

Toegevoegd na 52 minuten:
Samen hebben jullie een zelfstandig woning. Apart hebben jullie geen zelfstandige woning. Dit is wel het geval als jullie medehuurders van elkaar worden, daar moet de verhuurder toestemming voor geven.

Toegevoegd na 54 minuten:
De vraag was naar mijn idee niet duidelijk gesteld, vandaar mijn eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het huurcontract is niet bindend t.a.v. het recht op huurtoeslag. Bepalend is of u aan de voorwaarden huurtoeslag voldoet. De hoogte van de huur is belangrijk, jullie leeftijd (is 1 van jullie 23 jaar of ouder – als beide jonger zijn dan 23 is de maximum huur om voor huurtoeslag in aanmerking te komen aanmerkelijk lager). Uiteraard is ook het gezamenlijk inkomen van belang. Zie bron 1 en 2. Allemaal te toetsen met een proefberekening. Zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

De voorwaarden voor huurtoeslag zijn;
*U bent 18 jaar of ouder.
* U huurt een zelfstandige woonruimte.
* U, uw eventuele partner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
* Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder).
* U, uw eventuele partner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
*Uw (gezamenlijke) inkomen en huurprijs zijn niet te hoog.
* Uw vermogen is niet te hoog.

De woonruimte lijkt zelfstandig te zijn. Hoe u als samenwonenden de woning verder gebruikt is niet van belang. 1 van de twee is huurder van de woning. De ander is medebewoner.

Het bijzondere in jullie situatie is dat wanneer de huurder vertrekt de medebewoner huurder wordt. Die weer een medebewoner zal zoeken. En dan ontstaat een nieuwe situatie. Als er 1 vertrekt wordt de overblijvende huurder. Het inkomen van de medebewoner telt dan niet meer mee. Als er een nieuwe medebewoner komt, telt diens inkomen mee.
fisbel
10 jaar geleden
Zoals jij de situatie nu beschrijft zijn jullie elkaars medehuurder.

Jullie huren dus een zelfstandige woonruimte en hebben onderlinge afspraken over welke ruimten jullie gezamenlijk gebruiken of welke ruimten jullie privégedeelte zijn.

Onzelfstandige woonruimten hebben een ander contract en houden geen risico's in als er een andere onzelfstandige huurder wegvalt. In jullie situatie is dit risico er wel.

Het blijft een wat vreemde constructie. Maar zoals het er nu ligt is het echt een zelfstandige woonruimte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jullie samen in 1 contract staan is het een zelfstandige woonruimte. Anders zou het bij een gezin ook altijd als onzelfstandig beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jullie samen in 1 contract staan is het een zelfstandige woonruimte. Anders zou het bij een gezin ook altijd als onzelfstandig beschouwd worden.