Kan onroerend goed van meerdere eigenaars tegelijk zijn?

Het gaat hier om een tweede woning, die dus als bezit in box 3 belast is. Stel: twee mensen willen samen een tweede huis kopen, bijvoorbeeld een vakantiewoning in Zeeland. Ze willen allebei de helft betalen, zonder hypotheek. Kan zo'n woning dan op beider naam komen te staan of is er altijd slechts één eigenaar. Natuurlijk kunnen ze het onderling financieel regelen, maar het gaat om het principe. De vraag die hier direct uit volgt is: kunnen ze beiden de helft van het bezit in box 3 opgeven? Kan onroerend goed (bijvoorbeeld ook grond) in het algemeen over meerdere eigenaars verdeeld zijn?
(|Het werkelijke geval is iets ingewikkelder maar het komt op hetzelfde neer)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.4K

Het beste antwoord

Het antwoord is ja en het is ook heel verstandig om onroerend goed (vastgoed heet het tegenwoordig) op 2 namen te zetten. Zeker bij bv. echtparen en samenwoners. Als er (echtscheidingsproblemen) ontstaan heeft (meestal) de vrouw dan ook rechten die anders de man alleen zou hebben en voorkomt het ontstaan van financieel nadeel.

Als vastgoed op meerdere namen staat dan is er sprake van onverdeelde eigendom en die kan ook wel op nog veel meer namen staan. Als er bv een huis vererft en er zijn meer kinderen dan is het denkbaar dat dat huis onverdeelde eigendom blijft van stel 5 kinderen, als nu een van die kinderen overlijdt en die heeft op zijn beurt ook kinderen, zeg 3, dan krijgt ieder van die kinderen 1/15 onverdeelde eigendom in dit huis.

Het heet onverdeelde eigendom omdat je niet kunt zeggen ik ben de eigenaar van de helft van het huis, bv. de woonkamer en de ander de hal en de keuken, maar iedere eigenaar heeft net zoveel eigendomsrecht als de ander in het hele huis met grond en aanbehoren.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Is het antwoord op al je vragen.
Denk alleen maar aan twee broers die het huis van hun ouders erven, dan heb je ook twee eigenaars.
Man en vrouw die samen een huis kopen zijn ook twee eigenaars, ook als ze later scheiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als ze scheiden dat neemt een van beide partners het huis over door middel van uitkoop of het huis wordt verkocht. Maar verder heb je gelijk.