Wat moet ik allemaal geregeld hebben om op mijn 18de op mezelf te wonen??

Ik heb al een beetje gespaard en ik verdien rond de 300-400€ per maand
En ik trek het echt niet meer thuis. Mijn ouders willen liever niet dat ik ga maar dit gaat niet meer zo. Moet ik me ergens inschrijven of iets aanvragen voor dit? Hoeveel gaat dit me allemaal kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Powergen
11 jaar geleden
Zoek maar eerst een hele goedkope huur dan. Let er dan bij op dat er meer bij komt: Electra, gas, licht, je eten, andere onderhoudsdingen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Woningstichting, nu inschrijven, want wachtlijsten zijn lang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nog wel 17 jaar oud dus ik moet nog even wachten tot het inschrijven maar ik wilde al van te voren geïnformeerd worden. Ik wil het liefst zelf alles betalen en niet van mijn ouders afhankelijk zijn. Ik zou mijn game pc/scooter kunnen verkopen als ik veel geld tekort kom.
Ritsuka
11 jaar geleden
Denk dat je eerder bij studentenwoning uitkomt.
Weet niet waar je woont, maar zelfs bij kleine steden is de wachtlijst voor een huurwoning bij de woningstichting vaak al 5 jaar.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik had toen ik mijn woning kreeg vorig jaar in totaal 2500 euro spaargeld nodig. Woning was helemaal kaal, iets van 60 m2 vloer moest er in, behang, verf, overige klussen, meubels etc.
En dan moet je nog rekenen dat je huur en electriciteit etc moet betalen.
Kan je nu wel vertellen dat je dat niet red met 400 euro in de maand. Dan moet je echt gaan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een echte woning wil ik ook niet maar ik heb liever een studentenflat. Ik ben op me 18de klaar met niveau 4 en dan ga ik nog beginnen aan de hoge school dus ik heb geen tijd voor een full time job.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het wel redden. Tel alle inkomsten bij elkaar op, zónder je spaargeld. Dan kijk je wat je voor je opleiding nodig hebt (circa 2000 euro per jaar) en hoeveel spaargeld je hebt, en wat je dan nog bij moet leggen maandelijks, of overhoud (voor onvoorziene dingen)
Als je het wilt redden moet je een goedkope kamer huren met all-in, weinig eten(of gewoon goedkoop), dichtbij je school wonen en dichtbij je werk (of reiskostenvergoeding ontvangen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige dingen betalen mijn ouders zeker zoals mijn opleiding. Want als ik dat zelf moest betalen dan was ik na niv 4 gestopt en dat weten ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wilt weg thuis want je trekt het niet meer, je wilt afhankelijk zijn en alles zelf betalen.. MAAR je opleiding niet?.. Ik moet mijn opleiding gewoon zelf betalen én krijg geen studiefinanciering. Ik ga ook niet bij mn ouders aankloppen hoor, dit soort dingen hoort bij het op jezelf wonen, en dat zul je vaker tegenkomen in het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou een beetje seksistisch zijn t.o.v mijn zus want alles werd voor haar betaald en ze is al 22 en woont nog hier.. Mijn ouders verdienen genoeg en ik betaal bijna alles al zelf en mijn opleiding mogen ze zeker betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet jullie afspraken niet. Bij ons was het :thuis wonen is opleiding van de ouders, uit huis is opleiding zelf betalen. Vandaar. Alleen je opmerking: mijn opleiding mogen ze zeker betalen, schiet een beetje in het verkeerde keelgat, maar ik lees hem dan misschien verkeerd.

Antwoorden (2)

spaargeld is snel op, en lijkt meer dan het is.
Schrijf je in bij een woningstichting. Als je studeert kun je misschien een lening krijgen, en een kamer zoeken.
Ik wil je niet helemaal ontmoedigen maar kijk hier eens http://www.nibud.nl/, wat je allemaal nodig hebt
11 jaar geleden
Ik zou nu al inschrijven op verschillende sites en vanaf je 18e bij een woningbouwvereniging. Ik zou nu gaan voor een studentenkamer incl. gas/water/licht of studio (bij een studio kan je met een huur tot 377 euro huurtoeslag krijgen).
Voor eten, doucheartikelen e.d. heb je minimaal 37,50 euro per week nodig, liever 50 euro of meer als je ook af en toe iets leuks wilt doen.
Als je nog gaat studeren kun je een uitwonende beurs aanvragen. Zorg dat je voor je ziektekosten een studenverzekering afsluit. Verder zou ik een WA-verzekering afsluiten en liefst ook een inboedelverzekering.
Naar mijn idee moet je het wel redden met een uitwonende beurs. Het extra bedrag is mooi meegenomen voor leuke dingen en om te sparen.