Kan een verhuurder bij een mondeling akkoord het pand zomaar toewijzen aan anderen?

Via een makelaar als tussenpersoon hadden wij in Antwerpen een akkoord met de verhuurder van een pand om deze te huren. Terwijl bezig waren met al het papierwerk en administratieve zaken, kregen we ineens van de makelaar te horen dat de verhuurder het pand ineens heeft toegewezen aan anderen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je staat in je recht maar je hebt geen bewijs van de overeenkomst.

Bronhttp://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/

Is het slim om een mondelinge overeenkomst te maken?
Vaak is het inderdaad slim om een mondelinge overeenkomst te maken. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat we dit heel erg vaak doen. Om maar een voorbeeld te geven: ga je naar een restaurant en bestel je een biefstuk met friet, dan verricht je ook juridische handelingen. Juridisch gezien ga jij op het aanbod van het restaurant in. Het restaurant biedt ‘friet en biefstuk’ aan, jij aanvaardt mondeling door te bestellen bij de serveerster. Een schriftelijk contract voor het bestellen van een biefstuk lijkt en is belachelijk.
Gaat het echter om grotere zaken zoals een een duur horloge of een prachtige sofa, dan is een (ver)koopcontract weliswaar niet nodig, maar wel handig. Hoewel er een mondelinge overeenkomst gemaakt kan worden tussen beide partijen en die rechtsgeldig kan zijn, is een mondelinge overeenkomst ook vrijwel niet te bewijzen. Als één van de twee partijen er dan opeens toch onderuit wil en de mondelinge overeenkomst ontkent, dan heeft de ander geen bewijs (of minder bewijs) dat er daadwerkelijk een overeenkomst is gesloten.

Ook levert het problemen op in het geval de mondelinge overeenkomst wel wordt erkend, maar er onenigheid is over de inhoud. Was er bijvoorbeeld 10 maart of 17  maart afgesproken als leveringsdatum? Was er besloten dat de prijs 1000 euro was of 1100 euro? Zouden de kussens van de bank inclusief zijn of exclusief? Allemaal problemen die simpel kunnen worden ondervangen met een schriftelijke overeenkomst. Ook dan kunnen er zaken niet geregeld zijn, maar de zaken die besproken zijn staan dan in ieder geval wél op papier.
De mondelinge overeenkomst – Conclusie
Kortweg gezegd is een mondelinge overeenkomst dus meestal rechtsgeldig, met als grote uitzondering de mondelinge overeenkomst tot het kopen van een huis, en de mondelinge overeenkomst tot het doen van een activiteit die geen rechtshandeling tot stand brengt (zoals afspreken om samen te eten of te gaan voetballen). Daarnaast heeft de mondelinge overeenkomst als groot nadeel dat het bewijzen van de afgesproken zaken erg lastig kan zijn.
Kortom: zet belangrijke afspraken op papier en spreek enkel af om te lunchen met iemand waarvan je weet dat hij zijn afspraken nakomt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide uitleg

Andere antwoorden (1)

In Nederland is het in ieder geval zo dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is. Maar als je niets op papier hebt staan, blijft het zijn woord tegen die van jou.

Wel succes met het zoeken naar en nieuw pand.