Ik heb mijn huis tijdelijk verhuurd met een vergunning op grond van de Leegstandswet. Kan ik dit contract verlengen en hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij tijdelijke (ver)huur op grond van de Leegstandwet zijn de
huurbeschermingsbepalingen uit het Burgerlijk Wetboek niet
van toepassing. Wel moet de huurovereenkomst voor ten minste zes maanden
worden aangegaan en geldt een opzegtermijn van minimaal drie maanden voor de verhuurder. Voor de huurder is de opzegtermijn maximaal één maand.
Voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet is een vergunning nodig van de gemeente waarin de woonruimte ligt. De vergunning geldt voor maximaal twee jaar. Op verzoek van de eigenaar of beheerder van de woning kan de vergunning worden verlengd met telkens maximaal één jaar, maar de totale duur van de vergunning is nooit meer dan vijf jaar.

De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen. Als in dat geval een verlenging van de vergunning is aangevraagd en er is nog geen beslissing genomen, loopt de huurovereenkomst door totdat er beslist is.
In de vergunning moet staan wat de maximale huurprijs is. De huurovereenkomst moet schriftelijk zijn en hierin moet duidelijk staan dat het gaat om tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet, voor welke termijn de vergunning is verleend en welke maximale huurprijs in de vergunning is vermeld.

Waar moet je zijn? En welke beleidsvrijheid heeft de gemeente?
Als een vergunning voor tijdelijke verhuur wordt aange-
vraagd, moet de gemeente die aanvraag in behandeling
nemen. De Leegstandwet stelt een aantal voorwaarden voor
het verlenen van een vergunning. Zolang daar geen afbreuk aan wordt gedaan kan de gemeente eigen beleid voeren. Het is niet de bedoeling dat de gemeente meer of strengere eisen stelt dan de wet.
Voor het afwijzen van een aanvraag zijn geen criteria gegeven; de
gemeente zal een eventuele afwijzing uiteraard wel moeten motiveren aan de hand van de aanvraag, de wettelijke eisen en het eventuele leegstandbeleid. Tegen een afwijzing is geen bezwaar of beroep mogelijk.

Moet een gemeente leegstandbeleid hebben om vergunningen op basis van de leegstandwet af te kunnen geven?
Nee, de gemeente hoeft geen leegstandbeleid te hebben om vergunningen te kunnen afgeven. De gemeente kan de ver- gunningaanvragen beoordelen aan de hand van de criteria uit de wet. Een gemeente kan uiteraard wel een beleidskader opstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let op! Het antwoord op deze vraag heeft betrekking op de verlenging van de LeegstandVERGUNNING, niet op de verlenging van het daarop gebaseerde CONTRACT. Aldus is het antwoord op mijn vraag niet HET antwoord op mijn vraag. Het lijkt er op dat er geen beperkingen zijn ten aanzien van het verlengen van het contract, aangezien de beschermende beperkingen uit de gangbare huurbescherming niet van toepassing lijken op dergelijke verlenging.