Waarom blijft de provincie Groningen huizen bouwen?

Gister programma op TV gezien (naam programma kwijt), waarin duidelijk was, dat weinig mensen op de nieuwbouw afkwam, en er alleen lege onverkochte huizen overbleven. Desondanks werden er toch weer nieuwe huizen gebouwd! Je zou uit het recente verleden dan toch lering kunnen trekken lijkt mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bedoelt het programma goudzoekers waarschijnlijk: http://weblogs.vpro.nl/goudzoekers/

Het beste antwoord

Dat komt door een begrip wat men de "varkenscyclus" noemt.

Ja ik weet het, we hebben het over vastgoed. Maar het begrip varkenscyclus is ook een vastgoedbegrip.

Het begrip varkenscyclus is uitgelegd in de link van wiki. In feite bedoeld men met dit begrip vastgoedbouw met tijdsvertragende markt(be)werking.

Het komt er dus op neer dat in tijden van grote vraag er behoefte ontstaat om te gaan bouwen, dit bouwen echter is niet van de ene dag op de andere dag gereed. Vaak komt dit pas gereed als de economie weer in een andere tijd zit. De economie gaat namelijk steeds op-en neer (hoog-en laagconjuntuur). In tijden van hoogconjunctuur kan de wereld niet op en groeien bedrijven als 'kool' waardoor behoefte ontstaat aan meer vastgoed.

Het bouwen ervan kost tijd, er moet grond gekocht worden, onderzoeken gedaan (bijvoorbeeld grondkwaliteit), tekeningen gemaakt, ontheffingen aanvragen, soms een bestemmingsplanwijziging etc. Hierdoor kost het bouwen tijd.

Tegen de tijd dat een gebouw af is, kun je dus in een hele andere tijd zitten, zoals nu het geval is. Dan kun je als ondernemer wachten tot de economie weer aantrekt, maar dan ben je weer te laat om te kunnen groeten.

Daarom bouwen veel ondernemers (vooral beleggers) door in tijden van recessie (laagconjunctuur) om zodoende vast in te spelen op de markt die straks weer gaat groeien. Dat gaat namelijk echt gebeuren. De vraag is alleen wanneer.

Het is in tijden van laagconjunctuur, ofwel recessie erg aantrekkelijk om te bouwen. Immers veel bedrijven zitten te springen om werk. Hierdoor kun je als ondernemer/belegger enorm besparen op de bouwkosten.

Dit is kort uitgelegd waarom er nu gewoon gebouwd wordt. Als je hier meer over wilt weten dan hoor ik het wel.

Mbt tot de vele leegstand van kantoren nog het volgende:

Veel kantoorruimten worden met dezelfde intentie gebouwd (varkenscyclus). Echter soms blijven er kantoren over.

Veel oudere kantoorruimte voldoet vaak niet meer aan de eisen die veel bedrijven stellen (inrichting qua faciliteiten etc) en daardoor laat men deze kantoren vaak 'links liggen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat zijn belasting technische zaken net als met al die kantoren die leegstaan en, nog word er gebouwd.