Mag een verhuurder mij verplichten een nieuwe huurder te zoeken? Mocht dit niet lukken, mij verplichten huur te betalen?

Ik heb in 2011 een huurcontract getekend wat loopt tot 01-01-2013. Een huurcontract van een jaar voor een studentenkamer.
In dit huurcontract stond onder andere het volgende: bij opzegging hebt ik 3 maanden opzegtermijn plus dat ik voor een andere huurder moet zorgen.
Nu heb ik begin juni via een aangetekende brief mijn huurcontract opgezegd, met daarbij de opzegtermijn in acht nemend.
Dit hield dus in dat ik de maanden: juli, augustus en september nog huur moest betalen, dit heb ik netjes gedaan.
Helaas heb ik nog steeds geen andere huurder voor de kamer kunnen vinden. Kan het nu zo zijn dat de verhuurder mij kan verplichten te betalen tot 01-01-2013?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag een verhuurder je niet verplichten zodat de opzegtermijn langer wordt dan wettelijk toegestaan. En dat is maximaal drie maanden.
Dat volgt uit de dwingende bepalingen van art 271 lid 5,6 en 7 BW (boek 7).
Een beding als deze is strijdig omdat de wettelijke opzegtermijn eigenlijk voor de verhuurder al een periode inhoudt om een nieuwe huurder te zoeken.

Antwoorden (3)

Nee, je huurcontract is nu officieel beëindigd dus huur moeten doorbetalen dat is echt grote onzin. Zo'n huurcontract van een jaar is dan ook meer ter bescherming van de huurder (dat hij niet zomaar op straat komt te staan) maar ook dat de verhuurder na een jaar mag beëindigen. Dat jij een nieuwe huurder zou moeten zoeken, is goed geprobeerd van de verhuurder, maar mag volgens mij echt niet!! Ik zou ook eens op de site van de jurofoon kijken. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Momenteel ben ik op de site van jurofoon aan het kijken. Erg jammer dat je voor het chatten (vragen van advies) moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das jammer ja. Maar ik weet bijna zeker dat er op de website van jurofoon ook veel info staat mbt huren en de rechten/plichten. Succes ermee!!
In Nederland mag dit niet, want daar heeft een huurder altijd maximaal 1 maand opzegtermijn en mag niet geëist worden dat de huurder voor een nieuwe huurder zorgt, ondanks dat er in het contract misschien iets anders staat. Je hebt namelijk huurbescherming.
Hoe het in België zit, weet ik niet.
Hieronder links naar de Belgische en Nederlandse regels voor huur en verhuur, daar kun je zelf verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf nog zitten zoeken naar regels wat betreft het huurcontract. Nu kwam ik het volgende tegen: 'Als de huur voor een vaste periode is aangegaan (huurcontract voor bepaalde tijd), kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat' Op een later tijdstip het ik nog telefonisch contact gehad met mijn kamerverhuurder.
Hij ging akkoord met opzegging, mits ik voor die tijd een andere huurder zou hebben. Hier ben ik op dat moment niet tegen in gegaan. Is dit dan wel rechtsgeldig?
Hij kan gewoon glashard zeggen dat hij niet akkoord is gegaan in principe toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft niets met huurbescherming te maken. Marye heeft een contract getekend met een bepaalde looptijd. Daarmee heeft de verhuurder zichzelf beschermd tegen onverwachte leegstand en was Marye verzekerd van een kamer tot 1-1-2013. Zij mag dat contract niet zomaar opzeggen. Zij moet m.i. huur betalen tot de contractduur voorbij is of voor een andere huurder zorgen.
Ja, dat mag. U heeft een huurcontract met een minimale loopduur getekend. Daar kan de verhuurder u aan houden. De huurwetgeving kent geen beperkingen ten aanzien van de minimumduur van een huurovereenkomst.

De opzegtermijn kan te lang zijn: die moet maximaal gelijk zijn aan de tijd tussen twee huurbetalingen, met een maximum van 3 maanden. Vaak betaalt men per maand en is de opzegtermijn ook per maand. Maar goed, daar heeft u nu verder niets aan, aangezien u tijdig opgezegd heeft voor einddatum 1 januari 2013.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ter verduidelijking: opzegging wordt geregeld in artikel 271 van boek 7 van het burgerlijk wetboek.

Let daar vooral op lid 1:
"1. In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd."

Het ziet er enigszins verwarrend uit, maar je moet het als volgt begrijpen:

• Dit is een beperking op een eerder artikel (7:228) wat bepaalt dat bij huurovereenkomsten de overeenkomst eindigt als er een einddatum is afgesproken. Bij de huur van woonruimte geldt dit niet.

• Vervolgens staat er dat deze dus doorloopt totdat er opgezegd wordt, en zolang er betaald wordt.

• Het laatste stuk bepaalt wel dat die opzegging niet mag vallen voordat de bepaalde tijd verstrijkt.

Met andere woorden: de huurovereenkomst loopt na 1 januari 2013 door en mag dan volgens op ieder moment opgezegd worden, maar niet op een datum die valt voor het verstrijken van de bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat je gelijk hebt, de verhuurder mag dit alleen vragen als je voor dat jaar opzegt. Ik denk niet dat de verhuurder zo'n extra eis mag stellen als je op zou zeggen voor vanaf 1 januari. Vraagsteller had niet moeten opzeggen voor dat het jaar rond was, dus opzeggen uiterlijk 30 september voor vanaf 1 januari 2013 en verhuurder mag niet vragen om een nieuwe huurder te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al heb ik mijn huurcontract verbroken door middel van aangetekende brief?
Welke hij te kennen heeft gegeven dat hij deze ontvangen heeft. Daarnaast is er mail contact over geweest en telefonisch contact.
Daarnaast kan ik de huur niet eens meer opbrengen, welke ik hem ook duidelijk gemeld heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@marye2: Je kan een overeenkomst in de regel niet eenzijdig verbreken/ontbinden (alleen in gevallen waarin de tegenpartij niet aan zijn verplichtingen voldoet). Je brief geldt dus wel als opzeggingsbrief, maar in principe pas vanaf 1 januari 2013. Een huurovereenkomst kan ontbonden worden vanwege wederzijds goedvinden (artikel 7:271 lid 8). Bij jou is er zelfs een contractuele bepaling die het mogelijk maakt om de overeenkomst eerder te ontbinden. Maar de verhuurder stelt wel de eis dat je een ander vindt. Nu dat niet gelukt is, gaat de overeenkomst tot 1 januari door omdat er simpelweg geen wederzijds goedvinden is. Na 1 januari 2013 kan de verhuurder je uiteraard niet meer verplichten om een ander te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het lezen van het laatst toegevoegde stuk ben ik een beetje in de war.
Voornamelijk dit stukje begrijp ik niet goed: 'Dit is een beperking op een eerder artikel (7:228) wat bepaalt dat bij huurovereenkomsten de overeenkomst eindigt als er een einddatum is afgesproken. Bij de huur van woonruimte geldt dit niet.' Ik begrijp namelijk uit dit stukje dat bij het huren van woonruimte, de huurovereenkomst eerder beëindigt kan worden dan de afgesproken einddatum? Bij het huren van een woonruimte stel je toch ook een huurovereenkomst op? Daarnaast snap ik dan het verschil tussen een woonruimte en een kamer niet, want op mij komt dit over dat er tussen woonruimte en kamer een verschil is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij gaat het er vooral om, of de huurder mij ook nog kan verplichten de maanden; oktober, november, december te betalen. Ik ben ten volle bereid om een huurder te zoeken, hier ben ik nog volop mee bezig. Het enige 'probleem' is dat ik geen nieuwe huurder binnen mijn opzegtermijn heb gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Ik denk dat je niet zit te wachten op de uitleg van hoe de wet werkt dus ik houd het kort. Bij huurovereenkomsten (bijvoorbeeld van tuingereedschap) kan je een bepaalde periode afspreken waarbij de huur automatisch eindigt op een bepaalde datum. Een huurovereenkomst van een woning is ook een huurovereenkomst, maar daarbij is bepaald dat deze niet automatisch eindigt op de einddatum van de bepaalde tijd. Dat staat in het eerste deel van 277 lid 1. 2. Een kamer is een woonruimte en dus gelden ook dezelfde regels. Geen verschil dus. 3. Je kan uit artikel 277 lid 1 juist opmaken dat voortijdig opzeggen NIET mag. Dat staat in het laatste stuk: "zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, ***niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd***." Met andere woorden: ja, jij moet oktober, november, december blijven betalen, tenzij je een andere huurder vindt. Vanaf 1 januari 2013 kan op ieder moment worden opgezegd (zolang je maar aan de termijn houdt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vraag marye2: ben je OOK verplicht een nieuwe huurder te zoeken als je er per 1 jan 2013 uit zou gaan? Zo nee, dan klopt het. Dit is hetzelfde als een abonnement op de Donald Duck: die ga je voor een jaar aan. Als je eerder opzegt blijf je toch lid tot 1 jan. Jouw verhuurder heeft jou, heel aardig, de mogelijkheid gegeven om eerder te vertrekken maar dan alleen op voorwaarde dat je iemand anders vindt. Zo ja: dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nielsx: je zegt dat een kamer ook woonruimte is.
Praktisch gezien natuurlijk wel. Maar volgens de wet niet lijkt me: Artikel 233 Onder woonruimte wordt verstaan een gebouwde onroerende zaak voor zover deze als zelfstandige dan wel niet zelfstandige woning is verhuurd, dan wel een woonwagen of een standplaats, alsmede de onroerende aanhorigheden. Artikel 234 Onder zelfstandige woning wordt verstaan de woning welke een eigen toegang heeft en welke de bewoner kan bewonen zonder daarbij afhankelijk te zijn van wezenlijke voorzieningen buiten de woning. Artikel 271 is dan ook niet van toepassing. Waarom er dan wel een opzegtermijn is opgenomen begrijp ik niet. Want de huur zou in dit geval pas eindigen op 31-12 zonder dat opzegging vereist is.
Of artikel 228 dwingend is weet ik niet. Maar misschien is opneming van een opzegtermijn wel mogelijk. Zonder dat het andere beding geldig hoeft te zijn.
(NB mijn reactie bij de vraag is dus onjuist)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of valt een kamer onder de zin: dan wel niet zelfstandige woning
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat valt onder een niet-zelfstandige woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, het juiste antwoord.
Net als de Donald Duck van Pelle en bijv. een jaarcontract met een telefoon- of Internetprovider.