Kan ik een inwonend iemand uit huis zetten?

Ik heb een koophuis. Er woont er tijdelijk iemand bij mij in die zijn huurhuis is uitgezet, vanwege huurachterstand.
Hij staat ingeschreven bij de GBA op mijn adres, maar betaalt geen huur en dergelijke.
Kan ik hem zonder problemen uit huis zetten? Ik begin hem zat te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.3K

Antwoorden (4)

Ten eerste zou ik het met de persoon zelf eerst bespreken en vertellen dat je het niet langer meer op deze manier ziet zitten. Dit zou normaal gesproken genoeg moeten zijn voor de persoon om te begrijpen dat hij moet vertrekken.

Mocht dit niet lukken dan kan hij gewoon uitgeschreven worden. Ik neem aan dat hij geen aandeel heeft in het huis van je, in de zin van dat hij betaald heeft ervoor. Je kunt hem dus gewoon laten uitschrijven en hij zal zelf opzoek moeten gaan naar een nieuw postadres.

Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Je mag hem gewoon eruit zetten. Je bent eigenaar van je woning en jij mag bepalen wat daar gebeurd. Probeer het wel eerst 'minnelijk' op te lossen. Je moet voorkomen dat de situatie escaleert. Respecteer ook de eigendomsrechten van de inwoner. Zet z'n spullen niet zomaar aan de straatkant.
De huurbescherming gaat erg ver, zelfs voor mensen die geen huur betalen. Denk maar hoe moeilijk het is om krakers uit te zetten. Zeker nu hij bij de GBA ingeschreven staat. Als hij een rechtszaak aanspant tegen jou vanwege een dreigende uitzetting, gaat dat jou minstens veel tijd en waarschijnlijk veel geld (advocatenkosten) kosten.
Probeer het op de vriendelijke manier. Help hem met verhuizen etc, maar zorg dat hij eruit gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij betaalt geen huur dus ik vraag me af of er (gezien er geen huurcontract is) wel huurbescherming is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurbescherming geldt alleen als er sprake is van huur. Als je iemand in huis neemt, zonder huurovereenkomst, dan mag je die er ook weer uitzetten. Dit is in de rechtspraak bevestigd bij zogenaamde anti-kraakovereenkomsten. Als de overeenkomst niet lijkt op een huurovereenkomst, is er ook geen huurbescherming. Krakers ontlenen (of beter: ontleenden) hun rechten niet aan huurbescherming, maar aan de wet die stelde dat als een woning langer dan een jaar leegstond dat deze gebruikt mocht worden voor huisvesting totdat er een nieuwe bestemming was.
Iemand uit uw woning zetten, huur- of koophuis gaat niet zomaar. Ook het uitschrijven van deze persoon van uw adres geeft wat problemen. Zoek maar eens op de website van uw gemeente.
Zo gaat het in Alkmaar:

Een verzoek om uitschrijving doet u wanneer er personen op uw adres ingeschreven staan die daar volgens u niet wonen.
Voordat iemand kan worden uitgeschreven op een bepaald adres, moet eerst vaststaan dat deze persoon er niet meer woont. Hiervoor laat u een adresonderzoek uitvoeren door het team adresonderzoek van de gemeente Alkmaar.

Het adresonderzoek volgt een wettelijk verplichte procedure en duurt gemiddeld drie maanden. Het resultaat is dat de betreffende persoon wordt overgeschreven naar een nieuw adres of wordt uitgeschreven, of dat het onderzoek wordt beëindigd.

Kosten

Geen

Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat het inderdaad uit, bij weigering zou ik uitzoeken hoeveel recht je hebt om hem uit je huis te zetten.

Juridisch loket kan je helpen bij zulke dingen. Binnenlopen is altijd gratis !

Pas a.u.b. op met de belastingdienst ? Nu woon je "samen".