Kan ik huurtoeslag aan het einde van het jaar terug krijgen als mijn inkomen uiteindelijk lager is dan vooraf ingeschat/ingevuld?

Vanwege de onzekerheid over eventueel ORT door mijn nieuwe baan is het lastig voor mij om precies aan te geven hoeveel ik komend jaar ga verdienen. Ik heb mijn inkomen bij toeslagen.nl dus ook waarschijnlijk iets hoger opgegeven dan het geval zal zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je geeft per definitie een _geschat_ inkomen op voor je toeslagen, op basis daarvan krijg je een voorlopige beschikking van je toeslag(en).
Tegen de tijd dat je je jaaropgave krijgt, kun je aangifte inkomstenbelasting doen, en dan krijg je vanzelf een definitieve beschikking van je toeslag(en).
Als je voor 1 april aangifte doet, dan krijg je in mei/juni je beschikking, en daar staat op of je geld tegoed hebt (als je minder toeslag hebt gekregen dan waar je feitelijk recht op had) of dat je moet bijbetalen (als je teveel hebt ontvangen).
Als je dus je inkomen iets te hoog schat nu, dan krijg je komend jaar het geld alsnog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, te weinig of teveel betaalde toeslagen worden verrekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Er zijn maar weinig mensen die van te voren precies kunnen voorspellen wat hun inkomen het komende jaar wordt. Begin 2013 kun je aan de belastingdienst doorgeven wat het werkelijk inkomen is geweest. Dat kan via www.toeslagen.nl. Op onderstaande link vind je meer info daarover.