Wat gebeurd er als ik mijn appartement verhuur maar het niet meld bij de bank?

Als ik mijn appartement verhuur maar ik meld niks en ze komen er achter krijg je dan een boete of iets anders en hoehoog is die boete dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

De hypotheekverstrekker is in zo'n geval gemachtigd om je hypotheek op te zeggen. Het zal niet snel zo'n vaart lopen. In de eerste instantie zul je worden gesommeerd de huurovereenkomst tussen jou en huurder te ontbinden. Vaak komen hypotheekverstrekkers er niet achter en gebeurt er niets. De gevolgen als ze er wel achter komen zijn echter dus groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je jezelf ongelofelijk mee in de stront werken.
Verhuren mag namelijk niet zomaar, niet als je een huuruis hebt, maar ook niet als je een koophuis hebt.

In het ergste geval moet je het huurcontract verbreken, maar omdat je huurder - illegaal of niet- op dat moment al huurbescherming heeft, gaat dat niet 123. Dat betekent dat je het risico loopt geen hypotheekrente meer te kunnen aftrekken, omdat je huis dan een inkomsten-bron is geworden. Kun je je dat veroorloven ?

De uitzetprocedure van de huurder kan vervolgens wel enige tijd in beslag nemen, en loopt dan meestal via de bank, die inmiddels de woning in de executieverkoop zal gooien, waarna je je hypotheek in één klap mag aflossen. Lukt dat ?

Ofwel : bezint eer ge begint. Doorverhuren mag, onder zekere voorwaarden, maar ou je daar dan wel aan, want je gaat ECHT goed nat als het verkeerd gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je dat er voor over hebt, moet je het natuurlijk gewoon doen. Maar hou er rekening mee dat degene aan wie je onderverhuurt dan wel een HEEEELE goeie vriend moet zijn. Of juist liever niet, want deze constructie kost menig vriendschap.
Ga naar je bank en vraag wat de voorwaarden zijn. Als het volgens de voorwaarden niet kan, pleeg dan overleg met je bank, of er een manier is om het wel te doen.
Als je die dingen niet doet, sttek je je kop in het zand, en kunnen de gevolgen heel vervelend voor je zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hou ook rekening met oa de belasting.