Mag ik mijn broertje in mijn huurwoning van de woningbouw laten inschrijven?als inwonende?

Binnenkort vertrekt mijn moeder uit der koopwoning en gaat in een andere stad met haar vriend wonen tot ze hun nieuwe woning krijgen. Nu gaat mijn broertje(19) niet mee vanwege zijn school en werk. Hij wil bij mij wonen tot hij iets voor zich heeft. Wat zijn de gevolgen hiervan kwa belasting en huurtoeslag enz?

Ik zit nu net in een woningruil en moet binnenkort de papieren gaan inleveren, moet ik mijn broertje nu al laten inschrijven in mijn huidige woning en dat hij dan mee verhuist naar onze nieuwe woning? en wordt zijn eventuele inkomen dan meeberekent en wordt hij dan medehuurder of kan ik ervoor kiezen dat alleen ik de hoofdbewoner wordt? of moet ik hem laten inschrijven als ik de andere woning al heb want de komende 3 maanden heeft hij nog onderdak.

Stel dat ik hem nu inschrijf en hij vindt over 2 maanden ofso of eerder een kamer of flat mag hij dan daar naartoe en uitschrijven,als we al in ons nieuwe huurwoning zitten? of moet hij blijven ingeschreven staan op mijn nieuwe adres:

ik wil even weten waar ik aan toe ben dan voordat ik stappen onderneem en in de problemen kom.
Mmijn partner en ik hebben beide een eigen inkomen met kids en willen naar een andere huurwoning van de woningbouw?
wie kan mij uitleg geven?
gr maria

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al veel zinvolle dingen gelezen bij de antwoorden, maar nog niets over een eventuele uitkering.
Als iemand van jullie een uitkering heeft, verandert er veel meer, dat is afhankelijk van de soort uitkering. Informatie daarover kun je het beste vragen bij de uitkeringsinstantie.

Antwoorden (3)

Nu inschrijven? Ja, geregeld is geregeld. Zo voorkom jij problemen bij een snelle verhuizing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een medebewoner is iemand die bij u in huis woont en die op uw adres staat ingeschreven. Bijvoorbeeld uw kind, een familielid of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee. Uw partner telt nooit als medebewoner. Ook een onderhuurder telt niet als medebewoner.

Omdat hij boven de 18 jaar is, wordt hij meegerekend als medehuurder. De gevolgen voor je huurtoeslag kun je bij onderstaande link berekenen. Wel weet ik dat je voor je belasting dan voor drie personen moet betalen, maar dit kan per gemeente anders zijn, dus bel ze even en vraag het. Ik zal wachten met hem inschrijven, hoe eerder hij ingeschreven staat ,des te eerder jij meer moet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dat ga ik inderdaad even nachecken in ieder geval bedankt vor uw antwoord
Een lang verhaal en ik ga proberen een kort antwoord te geven.

Je broer wordt gezien als inwoner. Een inwoner is gelijk getrokken met iemand waarmee je samenwoont (zie link huurdersinfo).

Iemand waarmee je samenwoont hoeft niet perse medehuurder te zijn of te worden, maar dat is hier verder niet aan de orde (iemand op het huurcontract).

Wel is het belangrijk om het moment te bepalen waarop je broertje komt inwonen. Ik ken jullie situatie niet maar als jullie een huurwoning willen onder de 652,52 euro dan is het verstandiger je broertje pas nadat jullie daar wonen in te schrijven, omdat anders het gevaar *kan* bestaan dat de woningbouw jullie gezamelijke inkomen telt van drie personen en je daarmee boven de huurdrempel komt. Komt hij inwonen nadat jullie daar wonen dan heeft dat geen invloed op een mogelijk inkomenstoets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi,
ja ik ga een woning nemen onder de 652 dus mogelijk voor huurtoeslag. Dus dan denk ik dat het beste is als hij komt inwonen nadat we er al zitten tenslotte gaat hij maar paar uurtjes werken om zijn zorgkosten te betalen enz en dan fulltime naar school.
in ieder geval bedankt voor uw antwoord