huurbescherming

sinds 2002 woon ik in stadsetage utrecht stad
ik betaalde in 2002 250 euro all in
inclusief water licht belastingen heffingen
heel weinig dus
er komt sinds 2002 elk jaar 10 euro bij all in
in mijn huurovereenkomst staat eenderde deel gas licht heffingen etc
tweederde huur
nu wil de huiseigenaar energiemeters aan leggen
zodat ik de energielasten zelf moet betalen

mag de huiseigenaar mijn huur nu verhogen?
en of aanpassen?
wat zijn mijn rechten?

Toegevoegd na 38 minuten:
de jaarlijkse huurverhoging van 10 euro
daar is ook bij inbegrepen de verhoging van energiekosten etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt een huurcontract 'all in'. Dit huurcontract blijft geldig.

Ja je hebt huurbescherming, alleen die term heeft hier niet zo heel erg veel mee te maken, tenzij de verhuurder jouw huur wil gaan opzeggen als jij niet met zijn 'oplossing' wil meewerken.

Tenzij er in jouw contract uitzonderingen staan mbt de 1/3 regeling voor de energielasten etc mag hij dit niet zomaar eenzijdig aanpassen. Dat zal hij in gezamenlijk overleg met jou moeten doen. Komen jullie er samen niet uit, dan staat het hem vrij dit aan de rechter voor te leggen.

De verhuurder mag wel een redelijk huurverhoging vragen als hij vernieuwen aan het gehuurde doet. Die vernieuwingen moeten uw woongenot ten goede komen. De nieuwe meters zijn echter geen verhoging van uw woongenot, immers uw energielasten zitten in de huur, dus u heeft geen belang bij een nieuwe meter.

De verhuurder mag dus niet zomaar de huur verhogen.

In geval van u zou ik even afwachten tot de verhuurder met een definitief voorstel komt en vooruitlopend daarop uw rechtsbijstand vast inlichten, zodat u hen tijdig hebt gewaarschuwd om onder de dekking te vallen. Bent u hiervoor niet verzekerd dan kunt u de huurcommissie inschakelen of gebruik maken van een rechtswinkel. Daarnaast kan een goede advocaat veel voor u betekenen, echter die zijn vaak erg prijzig.

Los daarvan zou je je af moeten vragen of je dat laatste allemaal wilt, of dat je liever een goede relatie houdt met je huisbaas. maar dat kan ik niet voor je beoordelen vanaf hier, want ik ken je situatie verder niet.

Succes met je overwegingen in ieder geval en mocht je vragen hebben PB me maar, ik help je graag belangeloos verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitstekend antwoord plus nazorg,,,bedankt!!!

Andere antwoorden (2)

Een ingewikkelde vraag, want enerzijds kun je rechten ontlenen aan het huurcontract, anderzijds is de wens van je verhuurder om energiemeters aan te leggen niet onredelijk. Misschien kun je het beste eens contact opnemen met de Woonbond en je vraag aan hen voorleggen:
http://www.woonbond.nl/
Ze hebben ook juristen in dienst die de zaak goed kunnen bekijken en ongetwijfeld hebben ze ervaring met soortgelijke kwesties.
13 jaar geleden
De huiseigenaar mag de huur per jaar slechts verhogen met een paar procent van de kale huur. In 2010 bijvoorbeeld was dat 1,2 procent (meestal gelijk aan de inflatie). Dat betekent dat de huur van een woning van 250 euro waarvan 2/3 de kale huur betreft, met 2 euro verhoogd mag worden. In geen geval 10 euro per jaar, dat is veel te veel.
De huiseigenaar kan in overleg met jou besluiten een nieuw contract op te stellen waarin de kale huur (in jouw geval 2/3 van je huurbedrag) wordt gescheiden van de servicekosten, waarbij deze servicekosten variabel zijn naar aanleiding van het energieverbruik.
Voorwaarde is wel dat je beschikt over dubbel glas, enz. zodat je niet wordt opgezadeld met onnodige kosten.

Bij een huurverhoging van meer dan het toegestane percentage over de kale huur kun je de verhuurder hier schriftelijk op aanspreken, en een verzoek doen om verlaging van de huur. Wanneer hier geen gehoor aan wordt gegeven, kun je de huurcommissie inschakelen.

Op huurcommissie.nl kun je nog veel meer rechten en plichten van de huurder/verhuurder vinden, die je helpen bekijken of je een eerlijk bedrag betaalt voor je woning.