Hoe verwijder je schimmel van behang?

Onlangs ontdekte ik een grote schimmelplek aan een muur met behang (de plek zat achter een kast die aan de kant moest).
Ik heb met een sponsje met chloor het meeste verwijderd, maar niet alles lukt. Wel begint het behang nu los te laten.

Hoe kan ik de resterende schimmel verwijderen?

PS: ventileren en zo helpt niet. Er staan hier altijd ramen open, en nog is de schimmel ontstaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.9K

Antwoorden (8)

Het beste is het behang te verwijderen en de muur te controleren op vocht. Schimmel ontstaat door vocht. dus ergens moet er water in de muur zitten of komen.
13 jaar geleden
Gewoon eraf poetsen is maar voor even, het probleem achterhalen is beter.
Als je het nu schoon maakt zit het er over een poosje weer. Misschien zit er een waterleiding in de muur verwerkt die lek is of als het een buitenmuur is kan er vocht van buiten naar binnen komen misschien.
Als je het zelf niet op kunt lossen haal er dan een vakman bij.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor nu is de oplossing het behang eraf halen en de schimmel weghalen met sodawater.
Elke dag de kamer min. 15 minuten laten luchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het met HG schimmelreiniger proberen, het spul is eigenlijk voor in de badkamer, maar op board werkt het ook goed. In ieder geval zijn de schimmels voor een tijdje dood.
Als je het vochtprobleem niet kan oplossen zal de schimmel op den duur toch weer terugkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk zit er een iets lekkende leiding in de muur. Je zult het behang er moeten afhalen,maar dat is toch al naar de barrebiesjes.Alleen zo kan je ontdekken,wat er exact aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoef jouw niet te zeggen dat vocht niet alleen jouw eigendom beschadigd maar ook niet bevorderlijk is voor de gezondheid.
Vocht= schimmels=bacterien=huismijt.
*Je kan je behangpapier afwassen met warm sodawater.
*Wat je ook kan doen is 1deel bleekmiddel op 20delen water en het behang daarmee afwassen.
*Je kan naderhand een pot met zout achter de kast zetten
*een luchtontvochtiger van bijvoorbeeld het merk 'zibro' zou ook niet slecht zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad de oorzaak wegnemen. nadien : bleekwater is goed tegen schimmel en verwijdert ook de reuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps nu lees ik pas dat je chloor geprobeerd hebt.. toch maar de oorzaak bestrijden.
als dat echt niet kan, moet je eventueel terug behangen. Om vochtplekken tegen te gaan kan je eerst alufolie plakken op de bewuste plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de schimmel blijft terug komen kan je deze behandelen met een schimmelwerende verf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst isomo of piepschuimbehang aanbrengen,dit bestaat in diverse diktes? Daarna behangen.