hoe doe ik zo efficient mogelijk het huishoudelijk werk?

vooral het schoonmaken is niet mijn favoriet werk maar het is noodzakelijk,dus alle goede tips zijn welkom

13 jaar geleden
1.8K
flyingcrow
13 jaar geleden
er zitten veel goede tips bij ,ik ga het uitproberen.Bedankt!

Het beste antwoord

Om zo efficient mogelijk huishoudelijk werk te doen, is het handig om te zorgen dat het opgeruimd is.
Opruimen klinkt heel simpel. Als je weet hoe, dan is het dat ook.

Het is belangrijk om geen spullen op platte oppervlakken te leggen. In een oogwenk komen er spullen bij en is het een rommel-aantrekker. Als je platte oppervlakken, zoals de eetkamertafel, altijd of bijna altijd leeg is, dan maakt dit sneller en efficienter schoon.

Daarnaast is het van belang om de vloer de vloer te laten, dat wil zeggen: de vloer is geen opbergruimte. Spullen horen ergens in. Dit scheelt ook met het schoonmaken.
Maar waar laat je deze spullen dan wel?
Alleen spullen die waarde hebben, heel zijn, nuttig zijn en/of die je echt mooi vindt en niet zonder kunt, horen in jouw huis. Alle andere spullen kunnen weg, recyclen of naar de kringloop.
Dit is soms moeilijk en hier kun je hulp bij krijgen van een professional organizer.

Als je alleen nog spullen in huis hebt die jouw leven gelukkiger, mooier en gemakkelijker maken, dan zorg je ervoor dat deze spullen een vaste, duidelijke plek krijgen, waar iedereen in jouw huishouden de logica van inziet en het ook kan terugvinden. Het is dan ook belangrijk om dit samen te doen. Door dit samen te doen, staat iedereen er achter en kunnen jullie het samen volhouden.

Samen schoonmaken is ook een manier om het huishoudelijk werk leuker te maken. Kondig ruim van te voren aan wanneer je gaat schoonmaken en dat iedereen mee helpt. Je verdeeld de taken naar leeftijd, zet een leuk muziekje op en gaan!
Succes!
Lonneke Boons, ElleBeau Organizing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

- Zet een vast moment ervoor opzij, zodat je er de tijd voor hebt
- zorg dat al je schoonmaakspulletjes er zijn voor je begint
- Laat je gedurende de 30 minuten dat je schoonmaakt niet storen
- Zet leuke muziek op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt het is inderdaad niet een favoriete hobby maar het moet en ik doe het dan zo ik begin en ga gewoon door eerst de badkamer en dan de keuken tussendoor koffie zetten en tijdens het werk deze opdrinken niet gaan zitten want dan gaat het mis dan het toilet en dan maar weer een kopje koffie en dan de andere dingen in huis die een sopje verdienen en dan heb ik het wel gehad. Lekker als beloning lekker wat lezen op de bank. Maar ik maak het riedeltje wel af als ik even stop komt het er niet meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Zorgen dat je huis makkelijk schoon te maken is. Dus zorg dat het niet te vol staat, en er geen rommel rond slingert. Een lege tafel even met een doekje afnemen is 2 seconde werk, maar als het vol ligt met kranten, stapels post, vuile vaat, noem maar op, is het een hele klus en krijg je stof.
2. Het een beetje bijhouden. Dagelijks wat doen, en 1 keer in de week uitgebreid op een vaste dag die je het best uitkomt. Dus dat er niet een veldslag verricht hoeft te worden om de boel aan kant te krijgen, maar dat het meer een kwestie van bijhouden is. /dan hoef je er ook niet zo tegen op te zien, want je houdt het gewoon bij.
3. Heb je kinderen? pffff Dat geeft rotzooi, dus laat ze mooi mee helpen, dan maken ook meteen ook een stuk minder rotzooi en het hoort bij een (goede) opvoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dit is de 'truc'!:

Om te beginnen zorg je ervoor dat je huis uitgebreid gesopt en superschoon is. Alle was weggewerkt, ouwe rommel eruit kortom: Je begint met een (super) schone lei.
(Bovenstaande kan je een weekend werk kosten, maar dat moet je er even voor over hebben.

Vervolgens:
-Zorg je dat je in badkamer, wc en keuken een pak
wegwerpreinigingsdoekjes hebt liggen: Om de andere
dag ga je met zo'n doekie even snel over de
oppervlakken heen in de genoemde ruimtes.
-Zorg voor een 'Swiffer Duster Ding' in het slaapgedeelte
en de huiskamer. Ook hiermee om de andere dag even
over de oppervlakten heengaan.
-Houd het (inmiddels superschone) huis bij: Wasjes niet
uitstellen maar draaien, gootsteen niet laten aankoeken
maar even jiffen, kranten niet op 'n stapel mieteren maar
gelijk hup in de papierbak, vaatwerk gelijk de vaatwasser
in.

En dan nog:
Afhankelijk van de mate van 'vervuiling' (huisdieren? kinderen?) doe je zo om de 3 dagen even de stofzuiger door het huis smijten: eens per week grondig en eens per week met de franse slag.

Als je je bovenstaande 'regels' eigen maakt, merk je dat de schoonmaakmomenten feitelijk nog hooguit om de 2 a 3 dagen een minuut of 20 in beslag nemen, terwijl je huis er altijd netjes en fris uit blijft zien.

Doe wel nog eens per maand de boel weer even grondig met sop: wc, keuken, badkamer.

En...wanneer je eens een week vrij hebt of tijd over, doe je een keer wat extra's: ramen lappen of zoiets.

Ik doe het al jaren zo en het werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vochtige schoonmaakdoekjes!

Ik vind dat DE uitvinding.
Ik heb ze overal liggen...[ ja en gebruik ze ook natuurlijk].
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik nog in een huis woonde, verdeelde ik het altijd. Ik zorgde ervoor dat alles 1x per week aan de beurt kwam. De ene dag badkamer en de wc. De andere dag beneden de woonkamer en de keukenvloer. En op weer een andere dag boven het halletje met de slaapkamers. Eens in de zoveel tijd deed ik een keer de ramen of keukenkastjes uitsoppen.
Dit vond ik een fijn systeem omdat ik dan per keer niet de hele avond bezig ben. Gewoon een uurtje per keer of soms korter, ligt eraan waarmee ik bezig ben.

Ook heb ik een tijdje geprobeerd om ipv de keukenkastjes in 1 grote beurt te doen, na de afwas wanneer ik het aanrecht ed afdoe met een sopje ook gelijk 1 of 2 kastjes mee te pakken. Dat is misschien een 15 min. meer tijd, maar zo heb je niet het gevoel alsof je een ochtend staat te ploeteren in de keuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn de antwoorden hierboven al behoorlijk compleet. Ik wilde er alleen aan toevoegen. Stel je eigen normen/grenzen. Dat iemand anders elke dag zijn HELE keuken sopt zegt niet dat jij het ook zo moet doen (of andersom). Ook van belang is natuurlijk hoeveel "vervuilers" je in huis hebt (huisdieren en kinderen daar is natuurlijk bijna niet tegenop te werken).
Dus bedenkt per klus hoe vaak je het ongeveer wilt doen en maak een soort schema (en streep als je dat nodig hebt evt in je agenda af wat je die week moet doen).
Verder veeg ik bij "geen tijd maar het ziet er niet uit" altijd even de vloer (+ de tafel leeg zoals iemand al noemde) en het knapt enorm op, met 5 minuten werk. En het "grondige" werk doe je via het schema.
Verder, maar dat kost geld, is er ook professionele hulp die je op weg kan helpen. Waar ze je als eerste mee helpen is zorgen dat je huis goed is ingedeeld want echt, veel troep rondslingeren ziet er altijd viezer uit, en is het ook want dan ligt overal stof ed.
amigo
13 jaar geleden
Ik las op een andere site een tip die het mij heel veel makkelijker heeft gemaakt: doe een beetje allesreiniger met water in een spuitflacon, dan loop je heel makkelijk met een doekje even snel het huis door en maak je heel snel kleine dingetjes schoon. Stukken makkelijker dan steeds een sopje maken!