Hoe komt het toch dat als je onder meer een dekbedovertrek wast,

je (als het wasprogramma klaar is) bijna al je overige wasgoed daarin terug vindt?

Dus gaarne alleen antwoorden over de reden of tips hoe dit te voorkomen. (tijdens het typen van deze vraag heb ik zelf inmiddels al "een soort van" oplossing bedacht, die ik hier zal plaatsten als ik de vraag sluit. ;-))

Ik zou bij het sluiten van de vraag nog even vermelden wat ik zelf had bedacht.

Dat antwoord komt overeen met dat van Vrij (en daarvoor de 10 punten): een kussensloop.
Werkt prima, allen bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Vouw het dekbedovertrek op en leg het in de machine.
Voor klein wasgoed zijn er speciale netten te koop. Daarin kan al het kleine wasgoed in. Meestal gaat het goed en is alles makkelijk terug te vinden. Uiteraard kan je ook een kussensloop daarvoor gebruiken die je dicht knoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kijk eens bij de onderstaande links. Dit zijn drie vragen die (vrijwel) hetzelfde zijn als deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, het is ook lastig om dingen te vinden soms, het wordt soms net iets anders verwoord, maar het komt op hetzelfde neer. Ik had inderdaad nog een derde voorbeeldvraag willen toevoegen, maar ik ben die vergeten, Nu heb ik de zoekresultaten niet meer open en kan ik zelf die derde vraag niet meer terugvinden (daarnet nog wel), dat bewijst wel denk ik dat het gewoon moeilijk is om bepaalde dingen te vinden.
De reden is denk ik dat een dekbedovertrek meestal het grootste stuk textiel is in de wastrommel op dat moment. En als zo'n trommel dan met ontzettend veel toeren per minuut in het rond gaat draaien, dan zuigt hij als het ware alle kleinere kledingstukken (sokken, ondergoed enzo) op. Beetje vergelijkbaar met een tornado.

Ik zou niet weten hoe dit te voorkomen (behalve de dekbedovertrek van onderen dichtnaaien ;-), dus ik ben heel benieuwd naar jouw oplossing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf aan de onderkant van het dekbedovertrek touwtjes genaaid zodat ik de onderkant dicht kan maken. Dus bij de opening in het midden aan allebei de kanten een touwtje en die dan aan elkaar strikken.

Dit had ik niet gedaan om jou probleem te voorkomen, maar voor iets anders. Echter werkt het wel, mijn was zit niet in mijn dekbedovertrek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag was al eens gesteld, beste antwoord was toen:

Mive (72)Dit is een vraag uit de Wetenschapsquiz 2006. Het antwoord: "14) Je doet een dekbedhoes samen met kleiner wasgoed in de wasmachine. Hoe komt het dat aan het eind van het wasprogramma het kleine wasgoed in de dekbedhoes gedraaid is?

Het juiste antwoord is a. Wasmachines draaien tijdens een wasprogramma voornamelijk één kant op. Om de was los te maken, draait de trommel af en toe echter abrupt de andere kant op. Door deze tegengestelde beweging, komt er ineens een paar liter water met veel kracht tegen de was aan, waardoor de opening van de dekbedhoes helemaal open komt te liggen. Kleiner wasgoed valt stuk voor stuk in deze opening. Zodra de wasmachine gaat centrifugeren, worden de stukken wasgoed nog verder de hoes in geduwd. Was die eenmaal in de hoes zit, komt er zeer moeilijk weer uit. "

Toegevoegd op 13-05-2009 11:02:35
ow ik zie nu dat martijn lodewijk dit antwoord ook al had.. zorry..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem hoor. Zoals ik ook al aangeef bij de reactie bij mijn antwoord, het is soms lastig om te bepalen of iets al eerder gevraagd / gezegd is op deze site. Dat houd je toch wel met een site waar zoveel informatie op staat en zoveel informatie dagelijks bijkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi ja, dubbele vraag, dubbele antwoorden, tiswat..
Mijn oude wasmachine deed dit ook. Als je het overtrek er opgevouwen inlegt met de andere was er boven op, dan heb je er als het goed is geen last van.
Mijn nieuwe wasmachine centrifugeert linksom en rechtsom en gek genoeg heb ik er nu dus geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak de opening van de hoes dicht door er een dikke elastiek om te draaien. Hoeft niet helemaal strak te zitten.
Alleen met drogen werkt dat niet echt want dan droogt het niet goed onder de elastiek (in de droger).
Goedkoop en niet veel werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe je dekbedovertrek alleen in de wasmachine. Dus zonder andere kledingstukken e.a. erbij. Je bent van het probleem af en je overtrek wordt schoner omdat er minder was in de trommel zit, hierdoor kun je de temperatuur dus ook lager zetten (30 ipv 40 graden) wat je dan weer energie bespaart die je kunt gebruiken voor de rest van de was die je er normaal wel bij doet.

Toegevoegd op 19-05-2009 01:49:36
reden weet ik niet, denk wat mensen voor me hebben geschreven maar tip is misschien handig...