De randjes en de rubbers maak je natuurlijk met een doekje schoon als het vies is geworden.

Verder hoef je een vaatwasser niet zo vaak te reinigen als je hem gewoon volgens de voorschriften gebruikt.

1x per jaar een flesje vaatwasreiniger is voldoende om alle leidingen en sproeiers schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maak mijn vaatwasser per week goed schoon, ik koop een flesje met reiniger en zet de vaatwasser aan zonder vaat
daarmee verdwijnt al het vet , en is ook beter voor de vaatwasser,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarover zijn de meningen verdeeld.

Ik maakte mijn vaatwasser nooit schoon, omdat ik het idee dat dat zo'n apparaat zelfreinigend is.
Alleen het filter, natuurlijk, dat spoel ik regelmatig onder de kraan uit.
En alle zichtbare vuil rond de deur wordt afgewassen.

Als de machine verder goed werkt, dan lijkt meer mij niet nodig.

Echter:
Bij storingen waarbij de vaatwasser niet goed schoon wast, verstopt lijkt, en als preventieve methode, zijn een of meerdere schoonmaakbeurten met soda (alternatief voor "vaatwasreiniger") bruikbaar.

Ik lees ergens:
Doe dit 1x per maand. Het bespaart een hoop ellende...

Ga als volgt te werk:
1 kopje soda oplossen in heet water;
Dit op de zeef in de machine gieten;
Er zoveel water in de machine bij gieten totdat de gehele zeef onder water staat;

Dit enkele uren laten staan;
Daarna een lege machine met een hoge temparatuur draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle tips je moet een vaatwasser wel degelijk minimaal eens per halfjaar even reinigen. Ontkalken en schoonmaken.
Overal kunnen zich vuilresten ophopen.
13 jaar geleden
Behalve de plekken waar geen water kan komen en het filter afspoelen, maak ik hem nooit schoon. Dagelijks wordt hij toch al schoon gespoeld.
Verder kan ik me niet voorstellen dat er, zoals je in de reclame ziet, in de sproeiers etensresten komen te zitten. Het is toch onmogelijk dat daar etensresten van buitenaf inkomen, en druppelt er al wat koffie in, dan wordt het bij de eerst wasbeurt er weer uit gespoeld.
Als hij (bijna) dagelijks draait is verder schoonmaken naar mijn idee helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens, ik vind dat ook onzin reclame met die etensresten, ze willen de mensen anders doen geloven en zo meer geld verdienen, leuke animatie fimpljes erbij en de mensen geloven het en kopen het dan maar, daar doe ik dus niet aan mee, plusje +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mee eens.
Als die machine niet schoon blijft, dan doet ie zijn werk niet goed en is het geen goede. En die reclames?
Nooit zo opgelet, nooit echt binnen laten komen, zeg mar. Omdat ik het gevoelsmatig al onzin vond. En het is een vorm van behoeften kweken. Bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, ik maak mijn vaatwasser ook nooit schoon, hij wast zichzelf al vind ik.+
Ik ga wat heel vreemds zeggen: volgens mij hoeft dat nooit.
Het vaatwasmiddel maakt toch ook je vaat goed schoon? Dus dat gebeurt ook met de onderdelen van je vaatwasser.
Volgens mij een volstrekt overbodige handeling om hem nog een keer speciaal te ‘reinigen’

Met dank aan AWM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nu 23 jaar een vaatwasser (meerdere exemplaren gehad natuurlijk) en heb er nog nooit 1 schoongemaakt.
Moet wel zeggen dat hier een ontkalker in de waterleiding zit, een echte professionele met harskern, en alle apparaten, badkamer, wc, spoelbak etc. glimt als nieuw.
Het is vaak de kalkaanslag die aanhechtingspunten vormen voor het andere vuil.
Echt aan te raden. De apparaten gaan ook veel langer mee en zo'n ontkalker verdient zichzelf daarmee gemakkelijk terug.