Hoe krijg ik een mottenfamilie uit huis weg?

Oke, ik wilde graag een huisdier, maar blijkbaar had ik iets specifieker moeten zijn in mijn aanvraag :)

Ik heb momenteel in de bijkeuken een familie motten wonen en met familie bedoel ik ook echt alle generaties, er kruipen larven over het plafond, er vliegen kleine en grotere motjes rond.
Ik ben nu heel erg druk met de stofzuiger in de weer om in ieder geval de kraamkamer te "verplaatsen", maar ik heb het idee dat ik aan het dweilen ben met de kraan open.

Wie weet hoe ik de familie ertoe kan bewegen mijn huis te verlaten (al dan niet met de pootjes omhoog)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Aponi
13 jaar geleden
Erg lastig en daar moet je zeker wat aan doen. Maar ik moest meteen hier aan denken http://www.youtube.com/watch?v=XgQo0tz0UJc&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waren het er maar twee.... Het zijn er zoveel dat ik er geen namen meer voor kan verzinnen.

Het beste antwoord

Poe, motten, daar ben je niet blij mee.... Wij hadden ook een mottenplaag, waar praktisch niet vanaf te komen was. Het is inderdaad dweilen met de kraan open als je alleen met de stofzuiger bezig bent.

Bij ons kwamen de motteneitjes mee in het voer voor de papegaai. Wij haalden ons voer bij zaken waar ze zelf de zaden mengden. Daar bleken dus naderhand hele trossen eitjes in te zitten. Toen we voer van bijv. de Intratuin haalden, of bij de dierenwinkel, en dat controleerden, bleek dat vrij te zijn van eitjes. Misschien heb je een dergelijk huisdier, dan zou ik dat voer eerst eens nakijken.

Verder gaan motten echt overal in zitten. Ze komen zelfs door dikke, dichte verpakkingen. Als je de motten echt wilt opruimen, zul je alle verpakkingen heel erg grondig na moeten kijken en alles weg moeten gooien met eitjes erin. Zolang je de motten nog hebt, alles in plastic bakken of potten opbergen. Beschuit, koekjes, kruiden, rijst, etc.

Niet denken dat ze alleen in voedsel gaan zitten. Wij troffen de laatste bron van ellende aan in een van de speelgoedbakken van onze kinderen. Misschien dat daar wat kruimels in waren geslopen.

Als je het echt niet weg krijgt, kun je de gemeente bellen, die kunnen dan je huisdiertjes komen uitroeien.

Sterkte ermee....

Toegevoegd na 51 seconden:
Onze motten waren overigens geen kledingmotten, dus daar zaten ze ook totaal niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Motten kunnen kleding aantasten, dus die wil je niet. Als het er heel veel zijn heb je overlast.

Kamfer en foelie houden ze niet van, maar ik denk dat je ze echt moet bestrijden. Zie bijgaande link met tips.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naast het opzuigen vond ik de volgende methode ook wel een vriendelijke manier:

"Motten vangt u met een kartonnen doosje waar een plukje onbehandelde wol, of ander lokmateriaal in is gelegd. Maak gaatjes van twee cm lang in het doosje, haal na een paar weken de val leeg en ververs de vulling."

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Een lijmval is het effectiefst omdat ze in een grotere ruimte zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.ongediertewinkel.nl/index.php?dep=store&cat_id=413&gclid=CLeJsP71jKQCFVMqDgodQyW-Hg

(link bestrijdingsmiddelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is de enige kleding die zich in de bijkeuken bevindt kleding die gewassen moet worden, dus als ze daar in zitten, dan kunnen ze zich opmaken voor een goede wasbeurt :)
Bedankt voor je link, ik heb nog wel wat kampfer spray :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met Widar eens dat het waarschijnlijk andere motten zijn dan kledingmotten, gezien de locatie. Als je onderaan mijn link klikt (bron, milieucentraal) staat er een adres waar je ze voor 38,50 euro heen kan sturen en je heel specifiek advies krijgt.
een hele hete lamp vlakbij het nest zetten, dan vliegen ze zich vanzelf dood, omdat ze gefascineerd zijn door het licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met ballen. hihi beetje dubbelzinnig maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Anti-motten-papier. Dit papier bevat een gif waar de motten, en hun larven, verlamd van raken en aan dood gaan.
* Mottenballen. de ouderwetse mottenballen bevatten een chemische stof die tegenwoordig verboden is. De hedendaagse mottenballen zijn sterk ruikende ballen wat de mot afschrikt.
* Verpak kleding en stop het een paar dagen in de diepvries. De motteneitjes gaan hierdoor kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met deze nieuwste Mottenval kunt u onbeperkt Motten blijven wegvangen.

Met elke vulling kunt u tot honderden motten wegvangen.
Begin met de bodem uit de gele buisjes te drukken,
de schutvel met feromoon verwijderen en met de lijmzijde naar binnen plaatsen, zodat daarop de motten blijven plakken.
Door de mooie design is deze overal te plaatsen.Ook kunt u deze val ophangen.
Het vangt de mannelijke motten weg waardoor de voortplanting stopt.
De val is incl. Feromoon lijmstrook.
Kies onder welke mot u wilt bestrijden.
Motten in keuken of voorraadkamers zijn meestal de Voorraad Motten.
Motten in Slaapkamers kledingkasten de Kleding Motten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk even op deze link

http://www.plaag.nl/N_frame.html?http://www.plaag.nl/Motten_Plaag_N_grp_19-1.html?gclid=CJ6ltNrpjqQCFZs1Dgod8A7KHw