Hoe voorkom je schimmel in je badkamer als je geen raampje hebt?

In de deur zit ook nog eens geen rooster. We hebben wel een ventilatiesysteem in de badkamer, maar heb toch het idee dat de damp nog lang blijft hangen als ik de deur niet wagen wijd open zet na het douchen. Maar om dit nou iedere morgen te doen? En dan moet ik mijn ventje ook nog eens zover krijgen dat hij zich daaraan houdt, anders heeft het geen zin natuurlijk. Maar hoe kan je die schimmel (vooral tussen de tegels) het beste voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.6K

Antwoorden (10)

Hoi Hebnvraag,
Een simpele oplossing zou zijn : maak een ventilatierooster in de deur.
Het vocht moet er toch uit ,anders blijf je schimmel houden.

Succes,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Hebnvraag;

Misschien kun je de afstelling van het ventilatiesysteem laten aanpassen zodat deze na het douchen langer blijft werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hele dag de deur open laten staan , helpt al een heel stuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het douchen dan maar he?+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een douchewand van matglas hebt,is zelfs dat niet nodig. Als je met je kinderen in 1 huis woont,heb je elkaar toch wel vaker in je blote tokus gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan kan ome Boem lekker slapen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zijn blote tokus!!!! ( achterwerk, kont, poepertje,derriere,enz..
Ventilatiesysteem op maximaal zetten, of helemaal open.

Na het douchen de alles goed droog maken en toch de deur open laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ventilatiesysteem naar buiten loopt kan je een een elekrische motor op installeren zodat de lucht echt weggezogen wordt tijdens en na het douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na het douchen de tegels met n trekker afnemen,droogwrijven en de deur open laten staan.zorg dat er zoveel mogelijk water weg is.eventueel n raampje op de verdieping open zetten zodat de warme vochtige lucht weg kan naar buiten.je ventilatiesysteem geregeld schoon maken en de deur alleen sluiten als je gaat douchen.anders je ventje de schimmel weg laten halen iedere keer,dan gaat hij er zich vanzelf ook wel eens aan storen en doet hij t ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles goed luchten is het beste, en ik denk dat een ventilatierooster in de deur niet voldoende is. Beter is om de deur toch open te laten na het douchen tot alles droog is, en af en toe je tegels met schoonmaakazijn te reinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben 15 jaar dit probleem aangekeken. Altijd stond de badkamerdeur open om maar geen schimmel te krijgen.
Totdat ik zag dat iemand een raam in de buitenmuur had laten plaatsen. Dat hebben we nu ook, en het is heerlijk!
Frisse lucht, geen beslagen ramen meer op de rest van de verdieping, heel veel licht in de badkamer en eindelijk een dichte badkamerdeur!
Dus wellicht is het mogelijk om een raam te plaatsen.
Ze schieten hier als paddenstoelen uit de grond, velen zitten dus met hetzelfde probleem en hebben geen andere oplossing gevonden.
(wel even langs de gemeente voor een kleine bouwvergunnig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van na elke douchebeurt de muren enzovoorts drogen:

In bouwmarkten en soms ook huishoudwinkels kun je vochtvreters kopen, van die bakjes met vochtopnemende korrels (de inhoud is te vervangen).
Een nog goedkopere oplossing is: een schaal zout neerzetten. Maar dan moet je het zout waarschijnlijk vaak vervangen (of een liksteen voor koeien kopen, die gaat langer mee).

Schimmel tussen de tegels: sprayen met water met een flinke scheut bleekwater ('chloor') OF sprayen/insmeren met schoonmaakazijn, een tijdje later even poesten en weg is de schimmel.
Om 'm weg te houden, zou je de voegen kunne behandelen met een schimmelwerend middel (kijk in de bouwmarkt).

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je Schimmel wil voorkomen in een badkamer zonder ramen (inpandig) moet je in het bezit zijn van een heel goed afzuigsysteem.

als je badkamer erg vochtig blijft moet je wat je nu hebt nodig vervangen.

Wat echt werkt is van het merk Itho de itho box centrale ventilatiesysteem, met deze ventilator heeft je badkamer geen kans om te beslaan hij heeft een afvoercapaciteit van 340 m3 per uur is erg energiezuinig 71 watt bij vol vermogen en hij is te bedienen met een draadloze bediening

als het mogelijk is is dit het beste systeem op de markt

en als je dit niet systeem kan verwerken.

is er ook een heel goed middel op de markt waar je schimmel heel doelmatig en goed weg krijgt het heet Anti schimmel spray van Otto Chemie

het is een kwestie van opspuiten, 10 minuten in laten werken en AFSPOELEN JE HOEFT NIET TE SCHROBBEN OF TE BORSTELEN, als de vervuiling erg hardnekkig is dan een keer herhalen,

ze worden weer wit en wat er ook heel goed van verdwijnt is die oranje-rose aanslag in je douchebak en op je kitnaden.

Anti-schimmelspray is te krijgen bij Megategels en Sanitair in Den Helder Schagen Heerenveen Hoorn en Broek op Langedijk

en kost € 8.95