Onduidelijkheid over de zinsnede: "weinig vuil wasgoed"

Op mijn wasmachine is een knop voor een verkorte wasbeurt. Volgens de handleiding is die bedoeld voor "weinig vuil wasgoed". Maar wat wordt dan bedoeld?

1. Weinig, vuil wasgoed (dus ipv. 5 kilo bv. 3 kilo was).
of
2. Weinig vuil, wasgoed (dus 5 kilo maar dan minder vervuild).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik gebruik het verkort wasprogramma voor handdoeken of kleding dat qua uiterlijk niet vies is!

Op deze manier vul ik de wasmachine rustig aan tot 5 kg.

Ik lees "weinig vuil wasgoed"dus als "licht vervuild wasgoed"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ha, die Honni;

Dat slaat op de mate van vervuiling, niet op het gewicht. Een enkel sterk vervuild kledingstuk heeft immers ook de tijd nodig om de vlekken te laten weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 kilo maar dan minder bevuild, bv zwemkleding of een ix gedragen jurkje.

Toegevoegd na 39 seconden:
Die i moet een 1 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou inderdaad allebei kunnen betekenen, ik ga voor de optie :Een kleine hoeveelheid. Je zou de fabrikant kunnen benaderen voor uitleg,want ik ben bang dat de verkoper het ook niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor kleine vogel veertjes bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals dat beessie onder jouw voederhuisje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jip!
Ik lees het als b.v. zweetvlekken. Iets wat er tenmiste snel en makkelijk uit gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook zo'n programma, maar die is echt bedoeld voor heel weinig was. B.v. twee of drie kledingstukken die je even wilt opfrissen.

Het programma duurt ook maar een kwartiertje.

Ik denk dat het voor weinig en weinig vuil wasgoed geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verkort wasprogramma is inderdaad niet bedoeld om veel vuil uit weinig wasgoed te wassen, maar om weinig vuil uit veel wasgoed te halen. Eigenlijk een opfris-beurtje.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou een mooie term zijn om in zo'n handleiding te zijn, dat is tenminste duidelijk :-)
Wasgoed is altijd vuil. Toch wordt dat woord gebruikt. Met als enige logische doel om het samen te lezen met 't woord 'weinig'. Want 'vuil wasgoed' is net zoiets als 'groen gras' en 'witte sneeuw'.
Het gaat dus om wasgoed die niet erg vuil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een vlaamse vertaler geweest anders stond er wel matig vuil wasgoed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kijkt naar de handleiding van deze indesit-machine
kun je zien dat het gaat om mate van vuilheid en niet het gewicht. De tabel (pag. 6 van de pdf) gaat van 'zeer vuil' naar 'weinig vuil'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf vat ik het altijd zo op dat je het gebruikt voor een wasje waarbij de trommel niet zo vol zit als bij een normale wasbeurt en daarbij kleding die niet vol vieze vlekken zit zoals modder, saus, gras etc...

Dus bijvoorbeeld, je hebt 4 shirts die je allemaal 1 dag aangehad hebt... die kunnen dan op een kort wasje...