In mijn toiletpot zit een kalklaag op de plek waar het water altijd blijft staan. Hoe krijg ik die weg?

Ik heb van alles geprobeerd, de reguliere schoonmaakmiddelen, soda... het helpt niet. Een schuursponsje lijkt me te rigoreus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
94.1K

Antwoorden (12)

Ikzelf maak het geheel droog, vervolgens een nacht schoonmaakazijn, en de nacht erop "chilt bang" en dan is die als een spiegel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even met een ontkalker. WC eend is ook goed als je het een nacht in laat werken. Lange keukenhandschoenen aan en met een schuurspons krijg je het weer brandschoon. Daarna dagelijks even doorheen en je hebt er geen last meer van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wc pot is gemakkelijk schoon te maken door een halve fles azijn in de pot te doen. Laat dit een avond staan en je hoeft de volgende dag alleen nog maar even licht met de borstel door de pot.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet eens of het nog bestaat, maar er een Bref blokje inleggen. Dat schuimt ook nog iets (en desnoods beetje water bijdoen als de plek te droog staat) waardoor het ook bij de randen van de kalkvlek komt. Volgens mij heeft lidl het ook nog, maar dan uiteraard met een andere naam. Het zijn net vaatwasblokjes, maar dan voor het toilet.

Anders werkt citroenzuur ook èrg goed tegen kalk. Dat is wat ik nu gebruik, maar eerder dus Bref blokjes, en later die van lidl. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WC’s zijn bronnen van bacteriën en moeten dus onberispelijk schoongehouden worden. Maar, de meest schone WC heeft wel eens last van kalkaanslag in de pot. Deze kalkaanslag is gemakkelijk te verwijderen met…..cola! Schenk een fles cola leeg langs de randen van de WC en laat dit enige tijd intrekken. De kalkaanslag verdwijnt en de pot ziet er weer uitnodigend uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt echt!+
zoutzuur laten weken en whoala. wij doen het ook. Ik zou het wel doen bij een behoorlijke kalk laag hoor. (onze vorige bewoners keken volgens ons nooit nar beneden zeg maar) Wat ook wel wil helpen is een afwasblokje in de toilet nachtje laten weken en dan blinkt ie ook weer als het goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rigoureus middel waarmee je voorzichtig moet zijn maar het werkt perfect! +1
wat ik altijd doe is s'avonds voor ik slapen ga mijn wc binnenin bekleden met keukenrolpapier dan neem ik azijn en begiet het papier daarmee goed nat.S'morgens de keukenrol in de vuilbak en goed wrijven op de kalk en alles gaat eraf,althans bij mij.Als je dat op regelmatige basis eens doet heb je nooit geen kalk dus ook géén werk eraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je welk middel dan ook gaat gebruiken eerst al het water uit de pot scheppen. Ik doe dat met handschoenen aan en een plastic weggooibekertje. Dan een ontkalkingsmiddel erin en enkele uren laten intrekken. Als je het water onderin laat staan wordt het middel teveel verdund en werkt het een stuk minder.
Geen schuursponsje gebruiken, daar ruw je het porselein een beetje mee op zodat kalk nog beter blijft hechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon beetje zoutzuur in gieten en een nacht in laten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water er uithalen schuursponsje met antikal en het verdwijnt als sneeuw voor de zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuur kan metaal (wc bril beugels) aantasten dus kijk uit met het inweken. Zuur is wel het beste om te ontkalken.
Dat kan met schoonmaakazijn maar ook met natuurazijn, zoutzuur is bij de bouwmarkt te koop maar ook HG hagesan blauw en dat ruikt nog lekker ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bruistablet voor je kunstgebit werkt ook perfect ook om U thee en koffiepot weer super schoon te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier hele goede ervaringen mee : bijv. als ik een weekendje wegga, zo'n bruistablet in de plee, dan kan het lekker lang inwerken.