hoe pak je het beste aan als je heel je huis wil gaan schoonmaken, waar begin je eerst mee enz?

wil volgende week in 1 dag heel hard aan het werk gaan om het huis helemaal schoon te maken/op te ruimen enz, hoe pak ik dat het beste aan? iemand goede schoonmaak tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (10)

Van bovenaf beginnen zei mijn moeder altijd.
Zelf ga ik tijdens zo'n schoonmaakaanval stiekem in een hoekje zitten wachten tot het weer overgaat en ik weer normaal ga doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja dat kan ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dat herken ik
ik werk het liefst van boven naar beneden, dus ik begin boven, en neem eerst af voordat ik ga zuigen.
ik vind wat afwisseling wel prettig, dus ik zuig niet in 1 keer het hele huis, maar doe 1 etage, en dan iets anders, bijvoorbeeld de badkamer.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je moet altijd van boven naar beneden werken, maar als je alles in een dag wil doen en goed. Het kan maar dan een klein huis. Goed schoonmaken is meer dan er doorheen vliegen. Maar in elk geval veel plezier en succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een gelijkvloers huis maar begin altijd in de slaapkamers bedden verschonen of opmaken
en eerst stofzuigen want een stofzuiger blaast ook wel eens dus als je alles gestoft hebt kan je weer opnieuw beginnen
dan je woonkamer en dan je badkamer en als laatst je keuken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boven beginnen, eerst troep opruimen en dan stofzuigen, daarna alles wat glad is nat of vochtig afnemen. Dan boven de vloeren dweilen als dat kan.

Dan je badkamer helemaal goed doen.

Vervolgens ruim je beneden alles op, stofzuig je alles, doe je alles nat/vochtig af, dweil je de vloeren die gedweild kunnen worden (behalve die van de WC en de keuken), daarna doe je de keuken en de wc en eindig je met de vloer van de keuken en het toilet.

Als het nou een flinke troep is, kun je misschien beter één hele dag uittrekken om flink puin te ruimen. Terwijl je puin ruimt, kun je alle was doen die je onderweg tegen komt. Als alles dan opgeruimd is, kun je fris aan de slag met je emmer sop en je stofzuiger. Dan gaat het veel sneller.

Als je nou aan 't einde nog zin hebt, zeem je de ramen nog even en veeg je je stoepje nog netjes aan.

En wat goede tips: microvezeldoekjes. Die poetsen bijna zonder schoonmaakmiddel alles streeploos schoon. En een Leifheit Hausrein poetsbak met wringer voor de vloeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin van groot naar klein, en werk per vertrek, dus eerst de grove rommel in kasten, dozen e.d. Dan alles lekker stofzuigen, ook in de kozijnen en de bovenste hoeken. Daarna doe je alles nat, emmertje water erbij en als schoonmaakmiddel tip heb ik altijd Dasty (van de Wibra voor heel weinig geld) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na al deze zeer goede tips heb ik er nog eentje.
Zet de muziek lekker hard aan, dat sopt extra lekker :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk je niet dat de buren zullen klagen van die herrie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh, die zijn op vakantie of aan het werk...
Grappig ben ik ook mee bezig ben gisteren met de zolder begonnen en daarna heb ik boven de slaapkamers gedaan en de douche mijn volgorde is dan eerst alle hoeken van het plafond en de randen langs met de plumeau dan de gordijnen uitkloppen dan de bedden afhalen en matrassen uitkloppen dan de ramen lappen dan stoffen dan stofzuigen de deuren afnemen en de douche dan alles dweilen dan de trap zuigen en klaar is de bovenverdieping morgen ga ik zo verder met de beneden verdieping succes is geen leuk werk maar als het klaar is voel ik me altijd zeer voldaan en fijn

Toegevoegd na 1 minuut:
ja alles met een vochtige doek stoffen

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar het lukt mij in elk geval niet om alles in 1 dag te doen, of je moet echt heel vroeg beginnen en als je beetje groot huis hebt goed doorwerken en niks tussendoor gaan doen

Toegevoegd na 4 minuten:
en voor je begint eerst alles opruimen wat in de weg staat kan je daarna lekker aan de gang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoeld men met opruimen? op een andere plaats wegzetten of bij t grofvuil?
het probleem is dat men (ik) vaak zo gehecht is aan sommige nog bruikbare spullen ,dat je die niet weg kan(wil) doen .
die dingen zorgen ervoor dat je huis er zo vol uitziet.
moed houden en wegdoen, het is fijn wonen in een opgeruimd huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begin bij de ramen omdat ik dat de naarste, tijdrovende klus vind. Ik heb overgordijnen en dat zijn stofvangers hoor.
Die moeten er dan vanaf, duw die mijn man in de handen en hij mag ze dan naar de stomerij brengen, want velours wordt er niet mooier op als je ze zelf wast. de vitrages gaan dan, van zowel de bovenverdieping als beneden in een fijne was-zak in de wasmachine. Dan begin ik met de kozijnen en het glas. het scheelt al zo`n hoop als je ramen schoon zijn!Ik heb ook veel spiegels in huis en die moeten er ook aan geloven. Dan ga ik van beneden naar boven werken. Eerst in de plafondhoeken, boven kasten, bij de trappen stofragen met een uitschuifbare antistatische plumeau. Hiermee ga ik ook over de schilderijen, klok etc. Ik doe niet het hele huis op een dag maar bijv. 1 dag voor boven en 1 dag voor beneden. de zolder doen mijn man en zoon, want daar staat hun troep, daar kom ik dus niet! Dan wordt met een sopje alles afgestoft want dat doe ik liever vochtig. Bij afstoffen verplaats je het stof steeds en ik heb een broertje dood aan steeds uitkloppen. Zo kan je ook de stopcontacten en deuren/kozijnen meenemen. Intussen zijn de gordijnen klaar en kan ik ze na even op de lijn te hebben gehangen, nog enigszins vochtig weer ophangen. Lang leve de strijkvrije vitrages! Als laatste stofzuig ik dan grondig. Mijn sanitair houd ik dagelijks goed schoon, dit behoeft dan ook geen 'grote schoonmaak'. Mijn kasten doe ik ook tussendoor, dus die blijven wel schoon/ stofvrij en losliggende troep heb ik ook nooit liggen, want daar kan ik niet tegen. Voor het oog moet het altijd opgeruimd zijn, ziet het er ook gelijk schoner uit.
amc