Ik krijg mijn bakplaat niet meer schoon. Wat kan ik doen?

Ik heb een ijzeren bakplaat die ik regelmatig gebruik voor ovenfrites. Ik waste hem altijd af met afwasmiddel, maar dat nu krijg ik hem niet meer schoon. Wat kan ik het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Vaak is het niet alleen de bakplaat toch? Weet je hoe je milieuvriendelijk en ouderwets te werk gaat (en het helpt echt)? Bij een aangekoekte oven;
Smeer de oven, roosters en bakplaten in met vloeibare groene zeep ( met bijv. een kwastje). Zet er een bakje
amonia in, doe de oven dicht en wacht 12-24 uur.
Hierna kun je het met een sponsje afnemen.
Leg in het vervolg aluminiumfolie onder de frites, dat scheelt in schoonmaken en je frites bakken lekker bruin.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als ik iets niet van mijn bakplaat krijg, gebruik ik HG Vetweg. Ik spuit het in, laat het een nacht weken, en ga dan borstelen met de afwaskwast.

Heeeeel goed nawassen, want HG is niet eetbaar of zo... maar t wordt wel altijd schoon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een zure oplossing, en meestal is het toch ingebakken vet wat de rommel aan de bakplaat bakt. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan hem in een vuilniszak doen en dan een laag ammoniak op de bakplaat gieten. dan de vuilniszak dicht doen en 24 uur laten intrekken. Daarna goed afspoelen met heet water.... zou een stuk moeten helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkt heel goed! +1
Als het aangebrand vuil is (zwart verkoold) dan kun je het beste een BBQ reiniger gebruiken. Inspuiten, even laten intrekken en je borstelt alles er zo af. Met een ovenreiniger zou het ook kunnen.

In het vervolg, als de plaat nog warm is, gelijk laten weken, zo gaat het vuil er makkelijk af en zal het de volgende keer in de oven niet verbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vind ik het heel goed dat je een stalen (ijzer maar dan wat taaier) bakplaat gebruikt. Jammer dat je het arme ding zo mishandelt. :-)

Gebruik nooit schoonmaakmiddelen om plaatstalen of gietijzeren pannen of andere bak-, of andere kookvoorwerpen van deze materialen schoon te maken. Doe dat hoogstens de eerste keer voor gebruik. Brand voor gebruik de pan of plaat in met een hittebestendig (plantaardig) vet of olie, waarmee je het voorwerp egaal insmeert. Ik vind de oven daar ideaal voor, als dat mogelijk is. Kwartiertje op een graad of 200 is voldoende. Na afkoelen het overtollige vet met keukenpapier verwijderen en je bent klaar voor het eerste gebruik. Doe dat wederom met een goeie kwaliteit olie of vet. Zeker voor de eerste paar keer zou ik kokosolie gebruiken, hoewel rundvet ook kan. Daarmee creëer je een perfecte anti-aanbaklaag. Schoonmaken is een fluitje van een cent. Dat doe je na gebruik gewoon met een stukje keukenpapier of desnoods met heet water en een afwasborstel. Meer niet.

Een aangebakken plaat of pan krijg je schoon met agressieve schoonmaakmiddelen of mechanisch, met een staalborstel. Zorg dat je, eventueel met fijn schuurpapier, een glad oppervlak krijgt en creëer de ideale anti-aanbaklaag volgens bovenstaande methode.

O ja, laat eerst het vet heet worden voordat je je eten in of op stalen of ijzeren pannen of platen deponeert. Dat alleen al voorkomt in belangrijke mate aanbakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat levert dan toch verbrandend vet op, op den duur... En je pan of plaat niet schoonmaken vind ik niet zo hygienisch. Voor de gemiddelde mens misschien okay, maar voor iemand met een onderdrukt immuunsysteem niet aan te raden.... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de eerste keer brand je op hoge temperatuur het vet aan het metaal. Daarom is het ook zo belangrijk om daarvoor een vetsoort te kiezen die niet zo snel verbrandt, zoals kokosolie. Na schoonvegen kun je wat minder hittebestendige vetsoorten gebruiken, zoals boter, ghee of arachideolie. Voor bacteriën zou ik niet al te bang bang zijn omdat die bij baktemperaturen al binnen een enkele minuut de pijp aan maarten geven.
K2 r of Muscle ovenreiniger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst proberen met Dasty (Wibra-wondermiddel) en als dat niet lukt, maak dan een oplossing van een vaatwastablet in een halve liter water, en laat dit een uurtje inwerken, daarna kan je het vuil er gemakkelijk afschrobben met een schuursponsje of een hard borsteltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi iris, doe de bakplaat in een vuilniszak en gooi daar ruim ammonia bij, de zak goed dichtknopen en een paar uur buiten leggen, niet op een gazon. daarna kun je al het vuil er makkelijk afpoetsen. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drastisch maar fantastisch :
Pak de hele plaat in met lappen of vellen keukenpapier, en doordrenkt die helemaal met ammoniak.
Stop het geheel in een goed afgesloten plastic zak / vuilniszak (buiten !!) en laat het een nachtje, of twee, lekker losweken.

Dan de zak er af, de lappen of papieren eraf,en met eenvoudige schrobben onder de kraan met een schuursponsje , krijg je hem weer helemaal als nieuw.

Dit trucje werkt ook fantastisch met ingebrande pitten van een gaskookplaat en dergelijke. Maar : het is ERG slecht voor het milieu, dus het is geen dagelijkse schoonmaakmethode. Bewaar hem echt voor noodgevallen.

En adem in, want het STINKT niet alleen ontzettend, het prikt en bijt ook gewoon. Ammoniak is rotzooi. Maar wel uitstekend tegen vet !