Op mijn wasmiddel staat voor witte en kleurechte was. Kan ik dit was middel voor gekleurde was gebruiken?? Was is kleurechte was??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Alle was die niet afgeeft bij de eerste wasbeurt, is kleurecht, zo lang jij je in elk geval aan de temperatuur op het labeltje houdt.

Je kunt het zeker weten door een nieuw kledingstuk eerst een keertje met de hand in een apart sopje te wassen.

Als het dan af gaat geven, kun je het het beste in een emmer water met azijn laten staan en daarna goed uitspoelen. Het kan nodig zijn om het alsnog een aantal keer met de hand te wassen tot alle losse kleurstof er uit is.

Voor de rest kun je alles wassen met je wasmiddel voor witte en kleurechte was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit wasmiddel kunt u gebruiken voor witte en gekleurde was, mits de gekleurde was dus kleurecht is.

Kleurecht betekent dat de kleur niet gaat uitlopen tijdens het wassen.

Als u denkt dat de kleuren gaan uitlopen tijdens het wassen, dient u na te gaan of de stof 'kleurecht' is. Dit kunt u doen door een klein stukje stof aan de binnenkant van een zoom
of een binnennaad nat te maken en het stukje te strijken met een stukje stof of keukenpapier erover. Als er kleurstof afgeeft op het lapje of het papier moet u het kledingstuk apart wassen in koud water en direct uitspoelen in koud water. Indien u twijfelt over de kleurechtheid van de stof, is het raadzaam het kledingstuk apart te wassen of chemisch te reinigen.
13 jaar geleden
Liever niet..De meeste synthetische stoffen zijn kleurecht, maar dan nog kan je maar beter oppassen om de kleur mooi te houden. Pas vooral goed op voor natuurproducten, deze zijn vaak niet kleurecht, zoals zijde, wol, katoen, linnen, hennep en zo. Gebruik hiervoor een wasmiddel geschikt voor fijne was.