Ik heb kaarsvet in mijn afvoer gelekt, hoe krijg ik dat weg?

Ik heb per ongeluk een kaars omgestoten die naast mijn wasbak stond. Nu dus allemaal kaarsvet in mijn afvoer en krijg het niet meer weg. Beetje kokend water en ontstoppergel al geprobeerd. Iemand tips?!

3 weken geleden
Pieterke
3 weken geleden
Dit vond ik op internet: Afvoer ontstoppen
Strooi een kopje baking soda in het afvoerputje en giet er vervolgens een kopje azijn overheen. Houd een beetje afstand, want dit kan gaan bruisen en schuimen. Laat het mengsel een kwartier intrekken en giet er vervolgens langzaam een liter heet of kokend water overheen. Baking soda kun je o.a. bij Albert Heijn kopen.
jc54
3 weken geleden
De sifon (zwanenhals) onder de wasbak uit halen. Dan kun je hem goed schoonmaken.

Antwoorden (1)

Ben bang dat je dat met heet water, al dan niet met chemicaliën, niet verhelpt. Als het kaarsvet al smelt stolt het een eindje verder in de pijp weer. Caustic of andere soda breken het niet af, en lossen het ook niet op. En verplaatst de verstopping zich naar een plek waar je er helemaal niet meer bij kunt. Mijn advies is om de sifon los te maken, met een beetje geluk heeft het zich daar verzameld. Die kun je dan uitkrabben, inclusief het stuk afvoerbuis waar je dan bij kunt, en weer monteren.
3 weken geleden
Britt02
3 weken geleden
Is helaas al voorbij de sifon en kan er dus niet meer bij
Utrecht
3 weken geleden
In dat geval lang doorspoelen met heet water. Dan smelt het kaarsvet en spoelt het (hopelijk) mee verder weg.