Hoe krijg ik tilzuigerkringen uit mijn vensterglas?

Mijn nieuwe kozijn is met een kraan van de vrachtauto naar het huis getild. Dat ging met een paar grote zuignappen op het glas.

De kringen van die zuignappen zijn nog steeds zichtbaar. Vooral bij condens bij vochtig weer, en als de zon erop schijnt.

Hoe krijg ik die kringen weg? Ik heb al meerdere schoonmaakmiddelen geprobeerd, maar de kringen blijven zichtbaar.

7 maanden geleden
1.2K
AlphaLimaSierra
7 maanden geleden
Leg dit bij de leverancier neer. De veroorzaker van de kringen. Zij dienen voor een oplossing te zorgen.
Thecis
7 maanden geleden
Je kan het ook met een organisch oplosmiddel proberen zoals ethanol of aceton. Daarna afspoelen met water.
Ik durf niet te zeggen wat het precies is, maar die methode (3x spoelen water, daarna 3x organisch en afblazen) werkte op het lab altijd bijzonder goed.

Antwoorden (1)

12 jaar geleden gaf een Vlaamse glazenwasser het volgende advies:

hoi, de kringen van zuignappen kan je best wegkrijgen met, geloof het of niet!, droog krantenpapier. Ik ben al 20 jaar glazenwasser en heb al heel wat keren gevloekt op die kringen want je ziet ze enkel als er vocht op komt. Maar een aantal jaren geleden kwam een bevriend glazenmaker met deze oplossing en jawel, het werkt als niets anders. droog opwrijven met kranten.

Bron: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/ronde-kringen-in-glas.263432/
7 maanden geleden
Bordensteker
7 maanden geleden
En blijkens de verder dóórvragende reacties in die bron dus de plaats van die alleen buitenop een natte ruit zichtbare cirkels aan de binnenkant markeren (bijvoorbeeld door op die plekken aan de binnenkant een bierviltje met plakband te bevestigen, of post-it notes) zodat je bij droog weer toch nog kunt zien wáár je met dat krantenpapier wil gaan wrijven!
Bordensteker
7 maanden geleden
De behandeling met krantenpapier blijkt óók op een enigszins condens-vochtige ruit te werken, blijkens een ander topic op dezelfde site:
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/glas-van-nieuwe-ramen-reinigen.183991/post-1296699
Thecis
7 maanden geleden
@cryofiel
Laat even weten of het werkt!