Is het normaal dat na een tijdje opdruksels op shirts barsten?

Is het normaal dat na een tijdje opdruksels op shirts barsten? Of ben ik de enige met dit probleem?

9 maanden geleden
Pieterke
9 maanden geleden
Dit is heel normaal.
Ritsuka
9 maanden geleden
Binnenstebuiten wassen op 30C
NIET in de droger doen
SingingCoyote13
9 maanden geleden
klopt. tshirt met opdruk altijd binnenstebuiten keren en dan in de wasmachine niet hoger dan 30C als het kan niet centrifugeren en niet in de droger. gewoon op het droogrek

Antwoorden (1)

Vroeg of laat zal elke opdruk slijten als gevolg van het dragen en wassen. Opdruk op stretch-stof zal altijd snel barstjes vertonen omdat de stof rekt en de opdruk niet. Bij stugge stof die niet elastisch is, zal de opdruk op den duur ook gaan barsten door het vouwen en kreuken van de stof.

Om het zo lang mogelijk mooi te houden:
- geen shirt van stretch-stof
- opdruk van hoge kwaliteit
- wassen op maximaal 30 graden, binnenstebuiten
- niet in de droger en de opdruk niet strijken

Uit de wasvoorschriften kun je opmaken dat de opdruk niet goed tegen warmte kan. Zomerhitte, felle zon en veel lichaamswarmte is dan ook niet bevorderlijk voor de opdruk.

Dus in de praktijk, als men een shirt zomers veel draagt en normaal wast, zal elke opdruk na verloop van tijd gaan barsten. Hoe groter de opdruk en egaler de kleuren, hoe meer dit opvalt. Zolang de opdruk niet loslaat geen enkel probleem en in zekere zin dus normaal.
9 maanden geleden