Mijn badkamer stinkt zuur. Wat ik kan doen aan de geur?

Ik heb een grote badkamer zonder raam en een hele slechte ventilatie. Ik heb enorm last van schimmel op de muren vooral de plafond. Het is voor mij zeer moeilijk om dit van de plafond af te halen omdat het een grote oppervlakte is. Naar mijn idee komt het ook heel snel terug na het schoonmaken. Nou heb ik een dik laag verf van merk flexa gebruikt om het schimmel af te dekken (had ik eerder ook gedaan). Dit gaat namelijk een aantal maanden mee en vormt er geen zichtbaae schimmel. Nu heb ik enorm laat van zure lucht in de badkamer. Ik heb alles geprobeerd maar de geur gaat niet weg. Iemand enig idee wat ik kan doen aan de geur?

een jaar geleden
2.2K
teusvh
een jaar geleden
Mogelijk / waarschijnlijk gaat de aanwezige schimmel dood onder de laag verf. Dat zijn namelijk levende 'plantjes', die nu aan het ontbinden zijn. Je zult m.i. toch echt naar een betere, permanente oplossing moeten zoeken. Goed kunnen ventileren hoort daar zeker bij.
SentWierda
een jaar geleden
Waarmee je kunt beginnen:
1. goed ventileren, door de deur van de badkamer open te zetten;
2. een warmtebron in de badkamer gebruiken om vocht te bestrijden.
ronron1212
een jaar geleden
Naast wat @SentWierda zegt een ventilator in de badkamer
Z512099
een jaar geleden
En een luchtontvochtiger plaatsen.
Bordensteker
een jaar geleden
Schimmel bewijst vochtige lucht, maar dat wist de vraagsteller al. Die moet je inderdaad geforceerd wegblazen. Als het koudere lucht is dan in de rest van het huis kun je de ventilator laag in de deuropening zetten; dan treedt daarboven langs wat drogere lucht toe. Vochtige lucht ter plekke opwarmen met alleen de deur open terwijl de muren en plafond koud zijn helpt niet echt.
De uiteindelijke oplossing vraagt inderdaad om betere ventilatie. Ik heb 40 jaar geleden de boeken van een gespecialiseerde bibliotheek naar de knoppen zien gaan. Die verzameling was af en toe een zaterdag open, en in de winter zette men dan straalkacheltjes aan voor de (ademende) bezoekers. Uit kostenoverwegingen waren die ‘verwarming’ en de ventilatie de rest van de tijd uit; dan was er toch niemand aanwezig.
Bordensteker
een jaar geleden
( Ik zie dat @Z512099 me voor was!) (vervolg)
En 20 jaar geleden zag ik de restanten van een postzegelverzameling die de eigenaar veilig opgeborgen veronderstelde in een speciaal kluisje dat een relatief koude plek in een oud boerderijtje was. Daar zette hij toen als hij thuis was overdag een straalkacheltje in, met de deur op een kier voor het snoer. Dat hielp dus hélemaal niets. De kluis had een koude vloer en grensde warmtetechnisch gezien aan de koude stal, maar zat luchtzijdig via de af en toe ook wat verder geopende kluisdeur aan de vochtiger lucht van het woongedeelte vast. Een simpele vochtvreter bleek toen de liters water betere eerste aanpak! Relatieve vochtigheid en dauwpunt en zo.
Vocht in de lucht is er altijd, maar dat vocht zie je alleen aan de effecten ervan. En aan de hygrometer, als je argwaan krijgt.
Pieterke
een jaar geleden
Heb je een huurhuis dan zou je aan de verhuurder kunnen vragen om een rooster in de deur te plaatsen. Dat heeft de woningbouwvereniging bij mij ook (gratis) gedaan. En, als je niet onder de douche staat, altijd de deur open laten staan. Verder werkt een vochtvreter inderdaad en als het kan je huis van voor naar achter helemaal door laten luchten. Veel ventileren dus.

Antwoorden (3)

Ventileren ventileren ventileren. Niet alleen na het douchen, ook na het schilderen! Dat staat ook altijd op de verpakking. Doe je dat niet, dan droogt de verf niet goed. Het vocht uit de verf, plus bepaalde chemische stoffen die gasvormig worden, moet goed afgevoerd kunnen worden.

Ook verf kan bederven. Dat kan in de pot gebeuren, vooral als je een grote emmer muurverf lang laat staan met nog een restje verf erin, is er relatief veel lucht in de emmer en kan de verf bederven. De verf zelf ruikt dan al zuur en is niet goed meer bruikbaar. Maar ook na het schilderen kan verf bederven als het niet snel genoeg kan drogen, bijvoorbeeld in een vochtige ruimte of op vochtige ondergrond.

Over bestaande schimmel heen schilderen is natuurlijk geen goed plan. De schimmelsporen trekken in de nog vochtige verf en breiden zich juist uit, ook al duurt dat proces een tijd voor het zichtbaar is.

Wat nu te doen: maak muren en plafond goed schoon, eventueel oude verflagen met schimmel verwijderen. Heel goed ventileren tot alles goed droog is, desnoods een paar dagen niet de douche gebruiken om nieuw vocht te voorkomen. Dan alles goed voorbehandelen en schilderen met vochtbestendige verf. Zorg voor blijvende ventilatie, zo nodig via een buis of flexibele slang met ventilator via een andere ruimte naar buiten.

Als je de ruimte verwarmt en zelf minder heet douchewater gebruikt, heb je veel minder condens op muren en plafond en is het makkelijker de ruimte droog te houden. Je kunt ook na het douchen de wanden droog maken met een trekker en/of doek, dan haal je al heel veel vocht uit de ruimte.
een jaar geleden
Ventileren. Douchedeur open laten staan. Als je niet goed kan luchten, Koop een luchtontvochtiger. Nee, geen vochtvreter, maat een apparaat wat je na het douchen een uurtje ofzo aanzet, en dan het water uit de lucht haalt en in een reservoir opvangt (of via slang afvoert). Apparaat is tevens goed te gebruiken als je was ophangt. Door was drogen komt er ook veel schadelijl vocht in de lucht. Je was droogt ook nog eens sneller.
een jaar geleden
Om de zure geur in je badkamer te verwijderen, kun je een luchtverfrisser gebruiken. Je kunt ook een mengsel van water en azijn gebruiken om de lucht te neutraliseren. Je kunt ook een luchtreiniger gebruiken om de lucht te filteren.
9 maanden geleden