Hoe kom ik aan zoveel stof?

En ieder huis heeft stof, dat weet ik. Maar als ik een dag niet schoonmaak zit overal alweer een waas overheen. We hebben helaas ook veel zwarte meubels dus het valt meteen op. Ik swiffer elke dag, dweil elke dag en neem alles nat af. Probeer goed te ventileren (ouder huis dus moet ramen dan open zetten. Bij koud weer doe ik dat niet voortdurend)
Het is zelfs zo erg dat als ik donkere kleding aan het ik na een half uurtje ook onder het stof zit dus ik schaam me rot als ik ergens kom en onder het stof zit. Ik dacht eerst dat het door het verbouwen kwam, maar dat is al 3 jaar geleden. Daarna dacht ik dat het door de kat kwam maar die leedt niet meer dus dat is het ook niet. Ik krijg het ook niet uit de kleding. Wollen kleding kan k na 1 keer dragen gewoon weggooien omdat het in de wasmachine er helemaal vast in gaat zitten en alle kledig lelijk wordt. Zo zonde. Er moet toch een oplossing of oorzaak zijn lijkt me? Het stod lijkt op hele dunne kleine witte haartjes van ong een centimeter. In mijn vorige huis had ik hier geen last van

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Worden er in de buurt misschien veel bouwwerkzaamheden verricht? Dan komt er misschien ook meer stof binnen. Wollen kleding kun je op de hand wassen.Probeer je er verder niet te veel van aan te trekken en schaam je er ook niet voor.

Het beste antwoord

1. De eerste stap – een mat neerleggen
De eerste stappen in je huis zijn van groot belang bij een stofvrij huis. Iedereen neemt van buiten de meeste troep mee. Leg daarom een dikke mat voor de voor- én achterdeur neer. Zo loopt niemand al dat stof mee naar binnen.
2. Begin bij het begin om stof te verminderen
De volgorde van schoonmaken is heel belangrijk om het stof in huis te verminderen. Als je eerst afstoft en dan pas stof gaat zuigen, kun je weer van voor af aan beginnen. Door steeds rond te lopen en druk in de weer te zijn met de stofzuiger, gaat het stof van de vloer weer bewegen en komt het uiteindelijk weer op de meubels terecht.
4. Voorkomen is beter dan genezen
Voor altijd een huis vrij van stof houden is natuurlijk niet mogelijk. Toch is zoveel mogelijk stof voorkomen het beste. Dat doe je door je huis goed opgeruimd te houden.
5. Roosters schoonmaken voor minder stof in huis
In ieder huis bevinden zich meerdere roosters. Denk aan de bijkeuken, de badkamer en bij het raam. Ook de afzuigkap is een rooster wat vieze geuren, maar ook stof tegenhoudt. Heel handig, als zij hun werk tenminste kunnen doen. Houd de roosters in je huis doet goed schoon. Ga met de stofzuiger op de roosters en zuig al het stof open.
fremar
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deze 5 punten heb/doe ik allemaal, maar toch blijf ik last houden van ontzettend veel stof.
taillie
3 jaar geleden
sorry maar volgens mij is puntje 2 net het omgekeerde, eerst afstoffen dan stofzuigen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik neem alles nat af met een microvezel doek dus neem aan dat dat niet dwarrelt. Ik heb een stofzuiger met hepafilter
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Punt 2 is al helemaal verkeerd is eerst afstoffen dan stofzuigen

Andere antwoorden (1)

Je doet alles al, insommige huizen zit meer stof dan het andere. Ik doe thuis ook alles met een swiffer sommige oppervlaktes die je nat kan afnemen vochtig afnemen.
Mijn advies eerst met de swiffer dan stofzuigen