Wat zijn deze gelachtige vlekken op de muur?

We wonen nu 4 jaar in een nieuwbouw woning en sinds een half jaar komen er vreemde gel achtige vlekken door de muur.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.6K
crispy
3 jaar geleden
Het ziet er uit als gel, maar voelt het ook zo? Hoe ruikt het? Het lijkt me erg vreemd dat er opeens een dergelijk goedje uit de muur komt.
Je zegt dat het op meerdere plekken is, waar is dat: boven of beneden in de kamer, op welke verdieping, in de buurt van badkamer of toilet, aan buitenmuur of binnenmuur?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@crispy heeft nooit een lekkage gehad of gezien????????
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@elder161 Ik wel, maar dat zag er niet zo uit.
Ik vind de uitleg voor die gel vorming plausibel, maar ik heb het zelf ook nog nooit waargenomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi allemaal,
Is is in de woonkamer, ziet er uit en voelt als gel. Het ruikt nergens naar. Het is een beton muur en er lopen geen waterleidingen door. Ik heb de bouw meegemaakt, zijn de eerste bewoners

Antwoorden (1)

Het lijkt veel op een vochtplek. In elk huis zijn (water)leidingen gelegd in bepaalde muren. Ze gaan vanuit de meterput (meterkast) naar de keuken, maar ook naar boven voor b.v. de badkamer. De muren blijven meestal een aantal jaren "werken". Hierbij is het mogelijk, dat een koppeling van een natte leiding gaat lekken. Dat is te controleren met een vochtigheidsmeter. Elke goede loodgieter heeft zo'n ding en de meting gaat heel snel en nauwkeurig.
Het gelei-achtige wat je ziet kan komen doordat het vocht de lijm van de muurverf of het stuc-werk wat oplost. Het blijft dan echter vochtig.
Toegevoegd op 25 september 2020 20:41: tekst