Wat is borax?

Het is mijn beurt om schoon te maken in het studentenhuis. Nu ving ik op dat sommige leden van de studentenvereniging weleens borax gebruiken, maar wat is dat? Het schijnt giftig te zijn, maar zij kopen dat blijkbaar gewoon bij de Gamma.

3.8K

Antwoorden (2)

Borax is een natuurlijk mineraal. De complete naam is dinatrium tetaborate. Het wordt vaak gebruikt om schoonmaakproducten te maken voor in huis, omdat het niet slecht voor het milieu is en de eigenschappen helpen bij het verwijderen van verschillende soorten vuil en vlekken. Er zijn dus verschillende manieren om borax te gebruiken.

Ondanks dat het niet als giftig wordt gezien in kleine hoeveelheden, blijkt het wel allergische huidreacties te veroorzaken wanneer bepaalde veiligheidsmaatregelen niet worden genomen gedurende het gebruik ervan. Zorg er dus voor dat je handschoenen en andere beschermende middelen gebruikt in en rondom het huis, om deze huishoudelijke taken gemakkelijk te maken.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Het is wel zo netjes om aan te geven dat je dit niet zelf geschreven hebt. Een bronvermelding is in dat geval gepast.
https://gezonderleven.com/8-manieren-om-borax-thuis-te-gebruiken/
taillie
3 jaar geleden
aja is dat de gewoonte? doe dit eigenlijk nooit bron vermelden maar zal er rekening mee houden ;)
Borax is een natuurlijk mineraal. Daarnaast is het kleurloos en staat het ook wel bekend als het hydraat van natriumtetraboraat. Borax ontstaat door water en zout te verdampen.
Borax staat dus bekend als een natuurlijk middel dat erg sterk is, maar wat kun je nu bijvoorbeeld schoonmaken met Borax. Hieronder staan een aantal voorbeelden genoemd.

Tapijt
Waar Borax voor gebruikt wordt is bijvoorbeeld het schoonmaken van een tapijt. Doordat Borax diep kan reinigen zorgt het ervoor dat het tapijt schoon wordt.

Badkamer
Daarnaast wordt Borax ook gebruikt bij het reinigen van bijvoorbeeld de badkamer. Borax is erg sterk en maakt de deeltjes die vastzitten is.

Schimmel tegengaan
Om ervoor te zorgen dat iets niet gaat schimmelen is het ook mogelijk om Borax te gebruiken. Door Borax met wat water te mengen en dit op de plekken te smeren wat aan het schimmelen is, houd je het schimmelen tegen.

Roest
Roest is erg vervelend en kan erg lastig te verwijderen zijn. Door Borax toe te voegen aan wat water is het mogelijk om de roest te verwijderen. Borax zorgt ervoor dat het mogelijk is om de roest er zo af te schrobben.

Matrassen en bedlinnen
Waar Borax ook goed voor is, is het verwijderen van smerige geuren uit het matras of bedlinnen. Borax zal ervoor zorgen dat de smerige lucht opgenomen wordt, zodat de matras weer ruikt als nieuw.
.
Borax is natuurlijk, maar dat betekent niet dat het daarom niet giftig is. Het kan ook gebruikt worden als een herbicide of insecticide om kakkerlakken, mieren en vlooien te doden.
Tekenen van chronische blootstelling aan borax zijn rode en schilferende huid, toevallen en nierfalen. De geschatte letale dosis (opgenomen) voor volwassenen is 15-20 g; minder dan 5 gram kan een kind of huisdier te doden. Om deze reden moet borax niet gebruikt worden rond voedsel.
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Plus voor het antwoord. Vroeger werd het ook in stoomstrijkijzers gedaan. Dat was in de tijd dat deze nog niet geschikt waren voor leidingwater. Heb het vaak genoeg moeten kopen.