Hoevaak moet je het microvezel doekje van de bril uitwassen?

Hallo ik heb nu mijn brillendoekje 5x gebruikt en laat nu al vettigheid achter. Ik gebruik daarnaast de spray die ze aanraden vanuit pearl maar heb na 5x al last van vettigheid op de glazen. Hoevaak moet ik ze uitwassen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Was je doekjes wel zonder wasverzachter?
https://www.oogwereld.nl/brillen/glazen/onderhoud
SingingCoyote13
3 jaar geleden
naar mijn eigen ervaring zijn katoen theedoeken (schone) het beste om vettigheid en vuil van een bril te wissen. vergeet niet eerst de bril onder de warme kraan te houden.
Bordensteker
3 jaar geleden
Als er minuscule zandkorreltjes in het vuil op je bril zitten, dan wrijf je die met een doekje altijd over het oppervlak van je brillenglazen. Mensen die hier geen last van ondervinden, zijn wellicht blind voor visueel ongemak, of ze hebben brillen met echte glazen, dus van glas. Daar kras je niet gemakkelijk in.
Kunststof glazen en ontspiegelde glazen of glazen met andere vorm van coating kunnen wel heel gemakkelijk bekrast raken. En je bril met heet water afspoelen en zo het vuil verwijderen lukt inderdaad, maar daar kunnen kunstof glazen e.d. ook weer niet tegen. Wat ik doe (geleerd van een koudeminnende GV’er): Ik spoel mijn bril af met gewoon koud schoon kraanwater. Thuis gebruik ik dan een scheerkwast en een drupje vaatwasmiddel. En daarna blaas ik ze droog. Je zou het ook met lauw water kunnen doen, maar het is lastig om dat dan gelijkmatig op temperatuur te houden. En temperatuurverschil is erg slecht voor kunststof glazen! Zie vervolg hieronder
Bordensteker
3 jaar geleden
Vervolg Ik heb een vorige bril mishandeld door die steeds met 65 graden heet boilerwater af te spoelen. Het oppervlak van de coating (van de ontspiegeling) werd na een paar jaar een soort sinaasappelhuidje, wat het scherp zien geen goed deed. Dus ik gebruik koud stromend water, en help het echte reinigen (ontvetten) thuis door daarna een druppel vaatwasmiddel in de holle kant van het natte glas te leggen, en dan dat koude ‘sopje’ met een scheerkwast (die heeft lange zachte haren) over het kunststof glas uit te smeren, aan beide kanten, en dan af te spoelen weer met koud water. Daarna blaas ik de glazen droog, en dat komt niet zo nauw; de laatste kleine druppeltjes aan de rand drogen vanzelf op. Als ik onderweg ben blaas ik alleen regendruppels van mijn bril af, en het ‘reinigen’ doe ik dus alleen thuis. Ik heb, sinds ik in oktober 2012 aan een nieuwe bril toe was, geen schoonmaakschade meer aan mijn brillenglazen kunnen ontdekken.

Antwoorden (2)

Microvezel doekjes krassen alleen maar en houden de vettigheid wast .Je kunt beter je bril even onder de kraan houden en met een doekje schoonmaken waar GEEN microvezels in zitten.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Vreemd. Zo'n beetje elke opticien raad voor onderweg microvezeldoekje aan.
Microvezeldoekjes voor je bril moet je NIET uitwassen. Het lijkt dan alsof ze vet worden. Nieuwe, ongewassen doekjes poetsen heel erg goed, maar als ze het na een paar weken laten afweten heeft uitwassen geen zin. Het poetsen van een bril gaat heel goed met de ongewassen microvezeldoekjes van de supermarkt. Voordeel is, dat ze vrij groot zijn en dat je er dus lang mee kunt doen.
NB: van krassen door microvezeldoekjes heb ik nooit last gehad.
Toegevoegd op 09 augustus 2020 11:26: tekst