Kan ik deze broek wassen?

Ik heb een broek gekregen die ik graag wil wassen omdat ik dat frisser vind. Alleen staat er op het label dat het niet gewassen mag worden, zelfs geen handwas. Wat kan er misgaan? Aangezien het een katoenen broek is.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Stomerij si dan de oplossing
Pieterke
3 jaar geleden
Het lijkt mij dat je hem gewoon moet kunnen wassen. ik heb zo vaak broek met 97% katoen en 3% elasthan gehad en gewoon kunnen wassen. Alleen lijkt de stof wat ruw, misschien is dat de reden dat er staat dat je de broek niet mag wassen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een broek van Burberry
Pieterke
3 jaar geleden
Misschien kun je hem dan beter toch maar laten stomen. Dat kost een euro of 8 - 9.

Antwoorden (2)

Eigenlijk heel vreemd, dat je een broek van 97% katoen helemaal niet mag wassen. Hij moet er toch op zijn minst tegen kunnen, dat je er mee door de stromende regen fietst zonder dat hij daar van te lijden heeft. Uitgaande van die kletsnat geregende broek en je lichaamstemperatuur van boven de 30 graden zou ik stellen, dat je hem zeker in een zwak sopje van b.v. een zacht wolwasmiddel kunt zetten bij maximaal 30 graden. En dan na koud uitspoelen uiterst voorzichtig drogen op een dikke badhanddoek.
Bij chemische reiniging zijn alle vloeistoffen toegestaan behalve trichloorethyleen, terwijl juist tetrachloorethyleen daar het meest op lijkt en ook het meest gebruikt wordt.
Het wasetiket lijkt daarom erg inconsequent.
Ik zou het gewoon proberen met een voorzichtig sopje, want als je hem draagt zal hij uiteindeklik toch een keer gewassen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Precies. Met de nodige voorzichtigheid loopt het vaak wel los met die wasvoorschriften.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook een plus van mij.
Burberry wil natuurlijk niet dat iedereen terugkomt met een kledingstuk.
Op deze wijze dekken zij zichzelf in......
Ja die broek kun je zelf wassen.

Doe een handwas of een machinewas van maximaal 30 graden.
Als jouw wasmachine een koud programma heeft, is dat nog beter.
Draai de broek binnenstebuiten.
Centrifugeer op heel weinig toeren. Het liefst dat de trommel alleen een paar keer op en neer slaat.
Haal de broek meteen uit de machine. Dus niet even laten liggen, terwijl de was klaar is.
Leg de broek plat neer om te drogen, gewoon op de natuurlijke manier.

Burberry en veel exclusieve merken dekken zich in, door te vermelden dat je de broek niet zelf mag wassen. Zelf wassen (op een verkeerde manier) kan de vezels aantasten. Dat wil jezelf natuurlijk niet en Burberry ook niet. Daarvoor is de broek te prijzig.

Houd er wel rekening mee dat alles wat je in de wasmachine stopt slijt.
Dus zo weinig mogelijk wassen (laat de broek luchten aan de lucht of in de badkamer terwijl je een bad neemt).
En, stomen is misschien duur, maar de aankoopprijs van de broek in vergelijking met stomen, is een lachertje.

Succes!