Waarom is een houten afwaskwast beter dat zo'n plastic/nylon ding?

Een tijdje geleden heb ik min of meer per ongeluk een ouderwets houten afwaskwast gekocht, met varkenshaar (geloof ik). Nu valt me op dat ik daar de vette pannen veel beter schoon kan krijgen, met minder afwasmiddel. En het bestek gaat er ook erg mooi van glimmen. Heeft iemand hier een verklaring voor? (Nee, ik heb gen vaatwasser!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat komt doordat de haren van een houten borstel van natuurlijke materialen zijn gemaakt. Door met water in aarnraking te komen worden ze zachter en is het veel fijner om ermee schoon te maken.

Plastic zuigt geen vocht op dus blijft het zoals het is.
Het is wel hygiënischer dan een houten borstel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens worden de tegenwoordige houten borstels gewoon van kunststof vezels gemaakt, dus als je nog een ouderwetse met haar hebt, dan is dat vrij uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn optiek is dat absoluut niet zo. Je raaktmisschien wel eerder het vet van de pannen kwijt,maarook de haren van de houten kwast gaan er in ijltempo van door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mijne ook en ik heb niet eens een houten kop ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha,ha,ha, feniks, jammer dat ik je niet kan plussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Giveda,zie de kleintjes maar weer over het hoofd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, de plus vergeten+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel typisch, dat je zegt dat dat in jouw optiek niet zo is, Heb je het geprobeerd dan? En twijfel je aan mijn beoordelingsvermogen?
Het bestek gaat niet glimmen van de borstel, eventueel wel van de zeep of de theedoek.

Voor de pannen geldt dat de borstel niet uit mag maken, behalve bij zeer hardnekkig aangekoekt vuil, en dan werkt alleen een schuursponsje of pannenspons.

Ik heb een plastic borstel, die ik regelmatig in de vaatwasser gooi. En daar doe ik al jaaaaren mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag voor pannen NOOIT een schuursponsje gebruiken. Dan krijg je kleine krasjes in het materiaal waardoor je ze eigenlijk nooit meer hygiënisch schoon kunt krijgen. Een tip: zet er lauw water met Biotex in en laat het een uurtje weken. De enzymen (die boeven de 60 graden niet meer werkzaam zijn) in de Biotex "vreten" alle biologische vervuiling op. Je kunt dan de aangekoekte laag er bijna zo uitgieten. Wel goed na spoelen.