Kan je een vaatwasser plaatsen als je geen water toevoer en afvoer hebt?

werkend natuurlijk!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inderdaad wel eens reservoirs gezien. Kon ook worden gebruikt op campings dacht ik.

Antwoorden (3)

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Puur om het feit dat je vaatwasser op stroom werkt en water gebruikt om de boel schoon te maken. Ook heb je een afvoer nodig om het vuile water weer kwijt te raken. Je wilt niet weten wat een bagger eruit komt als je niet voorspoelt ;)

Is het een probleem dat je maar een watertoe en -afvoer hebt? Dan kun je bij de bouwmarkt van die splitters kopen die je op je kraan kunt schroeven zodat je toch twee apparaten op je kraantje kunt aansluiten. Hetzelfde systeem is er ook voor je afvoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan, maar je moet er natuurlijk wel moeite voor doen.

Wat is eigenlijk je probleem - heb je helemaal geen water in de buurt, of zijn alle aansluitpunten ("kranen") al bezet? Als er wel water is, maar alle kranen al bezet zijn, kun je bij bouwmarkten en dergelijke een kraansplitter kopen. Die monteer je (of laat je monteren) op het einde van de waterleiding. Er zitten twee aansluitkoppelingen op, dan wel twee kranen - afhankelijk van het model.

Ik heb ook zo'n ding, dat de ene waterleiding splitst in een stuk naar de vaatwasser en een stuk naar de wasmachine.

Is je probleem dat je geen water hebt, dan zul je met gieters aan de gang moeten.

Normaal gesproken levert de waterleidingmaatschappij drinkwater met een druk van ongeveer 2,5 bar; het minimum vereiste is 2,0 bar. Aangezien een vaatwasser ook op de verdieping nog zal moeten werken, zullen de meeste vaatwassers voldoende hebben aan een druk van 1,5 bar - lees je gebruiksaanwijzing om het zeker te weten.

1,5 bar waterdruk, dat is een waterkolom van 15 meter. Je moet dus 15 meter boven je vaatwasser een waterreservoir neerzetten met voldoende inhoud voor een volledige vaatwasbeurt. Dat waterreservoir sluit je via een willekeurige leiding of slang (van voldoende diameter) aan op je vaatwasser. Je vaatwasser heeft dan gedurende de hele vaatwasbeurt de beschikking over voldoende water onder voldoende druk.

Voor de afvoer kun je een willekeurige opvangbak gebruiken.

Kun je geen reservoir aanleggen op 15 meter hoogte, dan kun je een grote bak water naast op op je vaatwasser plaatsen. Het water leid je vervolgens via een hydrofoor (zeg maar: waterpomp, zie onderste twee Bronnen) naar je vaatwasser.
13 jaar geleden
Een ultrasoon vaatwasser werkt niet volledig zonder water, maar wel met minder water. Zoiets zou misschien wel bestaan met een water reservoir en opvangbak.
Het is nog wat futuristisch, maar het kan wel.