Sinds maart meten we een absurd waterverbruik van 1500 kub op onze watermeter. Klopt dit wel en hoe kan dit?

Hallo!

Vitens wil graag de meterstand weten van het water, dus dat wilde ik vanmiddag doen. Het viel me alleen op dat we ruim 1.500 m3 hebben verbruikt sinds medio maart toen we een nieuwe meter kregen.

Nu heb ik net even gekeken wat een douchebeurt doet (en ja, was best een lange douchebeurt, maar er waren ook 2 kleine kinderen in het spel.

Voor douchen gaf meter aan: 1.357,8417 m3

Na het douchen gaf meter aan: 1.358,1496 m3

Een verschil van 3.079 wat volgens mij een verbruik op heeft geleverd van 307,9 liter. De douchebeurt duurde ongeveer 17 minuten, omgerekend aldus 18 liter per minuut.

Dat is toch absurd? We hebben geen regendouche. Douchekop is van november vorig jaar, of hij energiebesparend is weet ik niet, maar toch..

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K
Pieter2011
5 jaar geleden
Ik denk dat je de meters óf de cijfers door elkaar haalt. Je zou sinds maart ruim 1500 kub hebben verbruikt, maar je meter staat nog niet eens op 1400 kub?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je moet alleen de getallen voor de komma doorgeven. Dat zou het grootte verschil kunnen verklaren.
crispy
5 jaar geleden
zoals je hebt uitgerekend klopt het inderdaad dat je 0,3079m3, oftewel 307,9 liter hebt verbruikt bij 17 minuten douchen. Dat betekent dat je per minuut bijna 2 emmers water zou gebruiken, en dat is onwaarschijnlijk veel. Als ik thuis warm water wil tappen, dan haal ik met de kraan vol open die hoeveelheid water per minuut niet. Ik zou het waterbedrijf eens bellen en vragen of ze de meter willen controleren.

Antwoorden (2)

Bij je water meter geven de eerste 4 cijfers de liter aan de rest zijn de decimalen van een liter.
Verbruik omgerekend per persoon per dag:

51 liter om te douchen
33 liter wordt er door het toilet gespoeld
14 liter voor de wasmachine
4 liter voor de afwas
1 liter om te koken
16 liter overig waaronder afwas afspoelen, water voor koffie en thee, verbruik bij de wastafel handen wassen bijvoorbeeld enz.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ehh, er staat toch echt M3 achter de meter..
ronron1212
5 jaar geleden
Ja gedeeld door 1000 is liters
ronron1212
5 jaar geleden
Bel je waterbedrijf en je zult horen dat je het verkeerd interpreteert
ronron1212
5 jaar geleden
Anders zullen ze langs moeten komen en je meter moeten nakijken of vervangen.
Ik denk dat er inderdaad iets niet klopt met dit verbruik. Met een tweepersoons huishouden blijf ik onder de 100 m3 per jaar. Dus 1500 m3 in een half jaar is wel heel erg veel.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat kan toch geen lekkage zijn als we hier in het huis (jaren 30 woning) nergens last van (lijken) te hebben?